Nordic walking: s hůlkami proti revmatu

Je jen málo tak všestranných a užitečných sportovních aktivit, jako je severská chůze – nordic walking. Chůze s dvěma hůlkami podobnými těm běžkařským procvičuje a posiluje až 90 % svalů v lidském těle. Již dlouho nejde o prostou módní záležitost, investice do nordic walkingu je jen jednorázová a nenáročná. Jde o sport opravdu pro každého – revmatiky nevyjímaje. Přinášíme několik tipů užitečných pro ty, kdo o severské chůzi uvažují, ale i pro ty, kteří jí už propadli:

Chůze je přirozeným pohybem určeným opravdu pro každého
Chůze je přirozeným pohybem určeným opravdu pro každého
  • Severská chůze perfektně kombinuje vytrvalostní a silovou zátěž. Může ji provádět každý, přesto by se lidé s revmatickými obtížemi měli stejně jako všichni chronicky nemocní předem poradit s lékařem.
  • Nordic walking si pochvalují i lidé s endoprotézou. Ani užívání léků na revmatické obtíže nevadí. Na túru se však vydejte jen tehdy, pokud právě máte artrózu pod kontrolou. Jestliže však máte akutní zánět kloubu, zvláště se zčervenáním nebo zarudnutím, zůstaňte doma až do úplného vyléčení. Pohyb také nesvědčí při velkých bolestech.
  • Doporučuje se vybrat vhodnou trasu. Ideální jsou túry po rovinkách, naopak je třeba vzít v úvahu, že chůze z kopce je velkou zátěží především pro kolenní klouby.
  • Revmatici vědí, že chlad kloubům nesvědčí. Proto je zapotřebí teple se před túrou obléci, myslet na možnost zdržení a pozdějšího návratu a přizpůsobit domu výbavu. K dostání je řada funkčních i estetických oděvů a doplňků, které odvádějí pot a přitom udržují tělo v teple. Vhod mohou přijít i cyklistické rukavice nebo návleky na koleno.
  • Chladem ztuhlé svaly jsou dvojnásob náchylné ke zranění. Opatrnost při chůzi je základ, ale vyplatí se i chrániče na koleno (ochrání i před prochladnutím), samozřejmostí by měla být i lékárnička.
  • Samostatnou kapitolou je vhodná a pohodlná prošlápnutá obuv. Nohy máme jen jedny, nevyplatí se na botách šetřit.
  • Častou chybou je přecenění sil. Větší přínos má třeba i malá zátěž, ale častěji a pravidelně. Jednorázový výkon až na hranice sil je spíše kontraproduktivní. Nejlepší je vyrazit aspoň ve dvou nebo ve třech – nejen kvůli bezpečnosti, chůze je pak zábavnější.
  • Nordic walking vychází z přirozeného denního pohybu, proto není těžké se mu naučit. Aby si však začátečník nezafixoval špatné stereotypy, je vhodné se předem poradit i s odborníkem. Jednak při nákupu hůlek, jednat se třeba zúčastnit společného cvičení nebo organizované vycházky.
  • Pokud jedete do lázní, zeptejte se na možnost nordic walkingu. Řada českých a slovenských lázní tyto aktivity svým hostům nabízí již několik let.

(jav)

Zdroj:
www.rheuma-liga-bw.de
www.nordic-walking-zentrale.de
www.sportklinik-hellersen.de
www.arthrose-experte.de
severskachuze.cz

Líbí se vám článek?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x