Nový objev povede k lepší léčbě cukrovky

S novými poznatky vnášejícími světlo do procesu uvolňování hormonu inzulinu ze slinivky břišní přišli vědci u Uppsaly ve své studii. Její výsledky by mohly pomoci k nalezení účinnější léčby diabetu.

Hlídač cukru

Inzulin je produkován v takzvaných beta buňkách slinivky břišní. Tyto buňky jsou součástí Langerhansových ostrůvků. Inzulin snižuje hladinu cukru v krvi tím, že umožňuje zvýšené vychytávání cukru v játrech, svalech a tukových buňkách. Švédští vědci se zabývali studiem buněčné membrány buněk, ze kterých je tento hormon uvolňován.

Nahradí nový lék inzulin?

Buněčný posel

Cyklický adenosinmonofosfát (cAMP) je univerzální buněčný posel, který kontroluje řadu buněčných funkcí. Podílí se na uvolňování inzulinu z beta buněk slinivky. Prostřednictvím této molekuly zvyšují určité hormony vyplavování inzulinu. Lékaři se zabývali otázkou, jak velké množství cAMP se podílí na uvolňování inzulinu a následném snížení cukru v krvi.

Objev z Uppsaly

Anders Tengholms z univerzity v Uppsale objevil metody, které umožňují měřit jak uvolňování inzulinu, tak množství cAMP v jednotlivých beta buňkách. Současně se vzestupem cAMP stoupá množství vápenatých iontů. Výsledky ukazují, že ATP (adenosintrifosfát), což je energeticky bohatá látka, zapříčiňuje vzestup koncentrace cAMP právě na buněčné membráně, kde probíhá uvolnění inzulinu. Optimální sekrece inzulinu vyžaduje, aby uvolňování cAMP a vápenatých iontů bylo koordinováno v čase.

Nové léky na cukrovku

Tento výzkum vnáší nové světlo do problematiky buněčných mechanismů, které stojí za nárazovým uvolňováním inzulinu u zdravých jedinců. Látková přeměna v buňkách tedy ovlivňuje produkci cAMP. Souvislost mezi metabolismem a touto látkou není důležitá jen pro sekreci inzulinu. Hraje roli také v řízení genů, buněčném růstu a v přežití buněk. Pozorování těchto mechanismů pomůže nalézt nové léky na cukrovku.

(ena)

Zdroj: Cell Metabolism July 2008.

Vyšetření děložního čípku