Očista organismu – pro koho je vhodná a pro koho už ne

  • Redakce uLékaře.cz
  • 1.7.2016
  • Aktualizace: 1.7.2016
  • uLékaře.cz

Detoxy jsou populární, i když jejich účinky nejsou objektivně prokázané. Pokud chcete něco podobného vyzkoušet, odborníci nabádají k opatrnosti. Některé tyto očistné procedury mohou být i nebezpečné.

Detoxu založenému na hladovění je vždy lepší se vyhnout
Detoxu založenému na hladovění je vždy lepší se vyhnout

Hlad nic neřeší

Detoxu založenému na hladovění je vždy lepší se vyhnout. Jediným kladem této metody je finanční nenáročnost, jinak má samé nevýhody. Vyžaduje značné úsilí a poškozuje tělo nedostatkem nepostradatelných živin. Postupně dochází k vyčerpání zásob energie, začne se projevovat slabost a bolesti svalů, nezřídka i závratě. Neslibujte si od tohoto radikálního procesu ani trvalé zhubnutí. Každé kilo ztracené hladověním naberete rychle zpět. 

Otazníky nejen ohledně účinku 

Detoxikační kúry jsou založeny na různých postupech. Očištění organismu má nastat po požití bylinných přípravků, tablet či prášků. Některé metody dokonce počítají s aplikací klystýrů k vyčištění tlustého střeva. Nabízené přípravky a režimy se velmi různí, zpravidla však u nich chybí důkazy o jejich účinnosti a bezpečnosti. U některých produktů se ani nedozvíte přesné složení, proto třeba nelze předcházet případné alergické reakci. Ceny bývají různé, často ale poměrně vysoké, proto se vyplatí obezřetnost. A pro koho se detox v jakékoli podobě nehodí vůbec?

 
  • V těhotenství a při kojení,
  • je-li přítomen diabetes,
  • při jakémkoli chronickém onemocnění,
  • ve vyšším věku nebo v dětství. 

Probiotika ano, vlákninu s mírou

Když se rozhodnete zakoupit si nějakou detoxikační kúru, měli byste hledat látky s objektivně prokázaným účinkem. Mezi takové řadíme například vlákninu nebo probiotika. Pokud se dlouhodobě nesprávně stravujete, tyto prostředky vám opravdu mohou pomoci. Stejně tak může prospět i užívání vitamínů, zejména jestli jíte především jednostrannou stravu. Zázraky však přesto nečekejte, ale hlavně – držte se pravidla, že všechno se musí užívat s mírou. I tak nevinná věc, jako je vláknina, se může zvrhnout ve zdraví škodlivou, pokud je jí v těle moc. V takovou chvíli:

  • odnáší z organismu esenciální mastné kyseliny a vitamíny rozpustné v tucích,
  • narušuje střevní mikroflóru,
  • příliš intenzivní střevní pohyby vedou ke zvýšené pravděpodobnosti vzniku divertikulární choroby (střevních výdutí),
  • je potrava obsahující příliš mnoho vlákniny velmi těžce stravitelná. 

Antioxidanty na hraně 

Jistá míra skepse je třeba i u antioxidantů. Ano, volné radikály opravdu poškozují lidské zdraví a snižovat jejich hladiny je za určitých okolností velmi prospěšné. Ale i zde jsou jistá úskalí: schopnost neutralizovat volné radikály je vlastní široké škále sloučenin, z nichž zdaleka ne všechny jsou pro lidské zdraví prospěšné. Na to je třeba dávat velký pozor. Ochranný účinek antioxidantů proti různým chorobám se snažilo prokázat velké množství kvalitních klinických studií, výsledky však byly v naprosté většině negativní. U kuřáků dokonce vede užívání některých vitamínů s antioxidačním účinkem k vyšší pravděpodobnosti rozvoje rakoviny plic. I k těmto produktům je tedy nutné přistupovat se značnou rezervou.

Zdroje: http://www.webmd.com

https://chriskresser.com

https://www.hsph.harvard.edu

Autor článku:

MUDr. Tereza Kopecká

Líbí se vám článek?
+17 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: