Pásmová nemoc? Raději buďte o krok před ní!

Pokud lidé při cestě letadlem rychle překročí několik časových pásem, jejich biorytmus není v souladu s časem v cílové destinaci. Vzniká tzv. pásmová nemoc, která může člověka nehezky potrápit.

Abyste se pásmové nemoci vyhnuli, je důležité snažit se ještě před cestou aspoň částečně adaptovat na časovou zónu v místě dolet
Abyste se pásmové nemoci vyhnuli, je důležité snažit se ještě před cestou aspoň částečně adaptovat na časovou zónu v místě dolet

Mezi příznaky pásmové nemoci (anglicky jet lag) patří především poruchy spánku. Člověk se budí v noci a přes den se mu chce spát. Dále postiženého mohou trápit i bolesti hlavy, nechutenství, nevolnost, celková skleslost a podrážděnost. Z tohoto hlediska jsou mnohem horší lety východním směrem, kde čas přibývá. Může se stát, že relativně svěží přistanete v cílové destinaci v noci. Spát se vám nechce, ale do příštího západu slunce už být vzhůru nevydržíte. Proto usnete přes den, čímž si zcela rozhodíte cyklus den/noc.

Jak ošálit tělo

Abyste se pásmové nemoci vyhnuli, je důležité snažit se ještě před cestou aspoň částečně adaptovat na časovou zónu v místě doletu. Zde je několik tipů, jak se vyhnout spánkovým poruchám.

  • Pár dní před odletem postupně zkoušejte přiblížit dobu, kdy chodíte odpočívat, době, kdy se budete chystat uléhat v navštívené zemi.
  • Jakmile nastoupíte do letadla, změňte si na hodinkách čas.
  • Dodržujte pitný režim, abyste předešli dehydrataci. Nedostatek tekutin ještě zhoršuje adaptaci těla na nový režim.
  • Po přistání limitujte délku spánku na dvě hodiny.
  • Pokud se ráno nemůžete probrat, pamatujte, že denní světlo má na probuzení nejlepší vliv. Vstaňte a jděte se projít ven.
  • Vyhněte se nadměrné konzumaci kofeinu (káva, černý čaj), alkoholu a tabáku.
  • Nebraňte se sociálním kontaktům. Čím dříve se začleníte do společenského života, tím spíše vám bude připadat nový rytmus života přirozený.

Sladké sny

Mnoho lidí má problémy usnout v hotelovém pokoji nebo jinde, než jsou zvyklí. Existuje pár možností, jak nespavost obelstít.

  • Přibalte si vlastní polštář a deku. Připomene vám to domov a bude se vám spát pohodlněji.
  • Vezměte si s sebou předměty osobní potřeby, díky kterým se budete cítit jako ve své ložnici.
  • Pokud do pokoje proniká příliš mnoho světla i přes závěsy, opatřete si masku na oči.
  • Požádejte o pokoj v nejtišší části hotelu, aby vás nebudil například jezdící výtah.
  • Zajistěte si vhodnou teplotu na spaní. Odborníci na zdravý spánek doporučují 18–20 °C.

(brbr)

Zdroj: www.webmd.com/sleep-disorders/guide/sleep-travel

Autor článku:

MDDr. Barbora Reitmeierová

Líbí se vám článek?
-1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
Montezumova pomsta | Od: Koloděj | 4.5.2016 16:56
Copak pásmová nemoc, ale střeva na dovolené trpí
:-)
reagovat
re:Montezumova pomsta | Od: Janis | 16.5.2016 11:29
Rozhodně probotika, zapomente na rady ze brat
slivovici s sebou
reagovat
re:Montezumova pomsta | Od: Michal | 5.5.2016 16:31
V tom případě doporučuju tak tři týdny před
dovolenou brát probiotika
reagovat
re:re:Montezumova pomsta | Od: Aleš | 13.5.2016 10:12
Možná bych s těmi probiotiky začal o něco dříve.
reagovat
re:re:Montezumova pomsta | Od: Saša | 10.5.2016 12:32
Jo jo to funguje to je pravda. My kupujeme prolacton
reagovat
re:re:re:Montezumova pomsta | Od: Jeda | 12.5.2016 14:04
Taky máme nejlepší zkušenosti s Prolactonem.
Připadá mi, že toho nabízí nejvíc
reagovat
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: