Plavání pro pružné tělo a pevné kosti

  • Redakce uLékaře.cz
  • 10.8.2010
  • Aktualizace: 11.8.2010
  • Osteoporóza

Máte-li osteoporózu, pak jistě víte, že vaše kosti řídnou a jsou křehké, takže jim častěji hrozí zlomenina. Pokud však budete správně cvičit, omezíte ztrátu kostní denzity na minimum a zlepšíte rovnováhu a stabilitu těla, čímž výrazně omezíte riziko pádu.

Plavání je vhodné pro prevenci vzniku osteoporózy
Plavání je vhodné pro prevenci vzniku osteoporózy

Proč je vhodné plavat?

Ve vodě jste o 90 % lehčí než ve vzduchu, takže voda tělu pomáhá. Během plavání zapojujete svaly horní i dolní části těla a zvyšujete pohyblivost kloubů snadněji než pozemním cvičením. Plavání mobilizuje klouby bez stresu a bolesti a stimuluje svalový růst. Ačkoli plavání není považováno za efektivní činnost pro zvýšení kostní hmoty, stimulujete růst svalů. Silnější svaly pak znamenají lepší mobilitu a podporu při chůzi, což snižuje riziko pádů a zlomenin. Pokud tedy potřebujete posílit kosti, přidejte k plavání ještě chůzi.

Co všechno lze provádět ve vodě

Plavání rozhodně nemusí být nuda – můžete zkusit vodní aerobik (ten zahrnuje celkové pohyby těla v mělké a hluboké vodě), jogging ve vodě (lze provádět v hluboké vodě s hlavou a rameny nad vodou nebo ve floatingovém zařízení) a podobně. Dalším přínosem plavání je, že si v bazénu můžete vychutnat chladnou vodu. Pokud vám lékař diagnostikoval osteoporózu a hledáte místo, kde plavat, měli byste se informovat na terapeutické bazény a lázně, do kterých byste mohli pravidelně chodit.

 

Důležitá je rovnováha a pevné svaly

Jste-li starší sedmdesáti let, vždy se raději poraďte se svým lékařem, jaký druh cvičení je pro vás nejvhodnější. Každopádně byste měli pracovat na budování rovnováhy, koordinaci a posílení svalstva s cílem zabránit pádům. Prevence pádů je velmi důležitá, protože zlomeniny v pozdějším věku mohou mít velmi závažné následky. Polovina všech zlomenin páteře a 90 % zlomenin kyčle jsou způsobeny pády. Jakmile máte zlomeninu kostí, riskujete ztrátu mobility a nezávislosti – a to jsou dvě věci, které mají vliv na kvalitu vašeho života.

Proto zvolte cvičení, které podpoří budování svalstva a posílí rovnováhu. Jemnější cvičení, jako je plavání, tai-či, chůze nebo golf, jsou pro prevenci osteoporózy velmi vhodná.

(aši)

Zdroj:
www.osteoporosis.net
weightfan.com
www.beat-menopause-weight-gain.com

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x