Po menopauze je nutné upravit jídelníček

  • Redakce uLékaře.cz
  • 7.12.2009
  • Aktualizace: 7.12.2009
  • Osteoporóza
Celý život slýcháme o zdravém ovoci a zelenině, o prospěšnosti vápníku pro kosti a o jiných vymoženostech zdravého jídelníčku. Přesto si většina lidí postupem času vytvoří nevhodné návyky, které jim každý den diktují, co budou jíst. Nejsou výjimkou lidé v důchodovém věku, kteří každé ráno posnídají sušenky, k obědu si uvaří některé z pěti jednoduchých jídel a večeří párek s hořčicí. Den po dni, rok za rokem.

Pohlavní hormony udržují ženám zdraví

Vyvážená a pestrá strava je nejdůležitější v dětském věku, kdy se mladý organismus vyvíjí. Její význam se pak znovu zvyšuje s pokročilejším věkem, u žen především v období po menopauze. Až do menopauzy jsou totiž ženy chráněny svými pohlavními hormony před aterosklerózou a kardiovaskulárními onemocněními, tuto ochrannou bariéru však s příchodem menopauzy ztrácejí. Pohlavní hormony mizí, staré zvyky však přetrvávají dál. Tučné sýry, mastné salámy, nedostatek ovoce a zeleniny – to vše nyní může vykonat své zhoubné dílo, poškozovat cévy a důležité orgány.

Nemusíte sahat hned po tom nejdražším
Nemusíte sahat hned po tom nejdražším

Nedostatečná a jednostranně zaměřená výživa se podle lékařů podílí na vzniku většiny onemocnění, která jsou nejčastější příčinou úmrtí. Mezi tato onemocnění patří ateroskleróza koronárních cév, rakovina, mozková mrtvice, cukrovka a onemocnění jater a ledvin. Špatná výživa se podílí také na vzniku osteoporózy neboli řídnutí kostí.

Proměna po padesátce

Co se děje v těle ženy, která překročila magickou padesátku a měla by si začít užívat tu poklidnější a zaslouženě oddechovou část svého života? Kromě poklesu hladiny pohlavních hormonů se celkově zpomaluje metabolismus, výrazně se snižuje také množství kostní hmoty, což činí kosti křehčími a náchylnějšími ke zlomeninám. Vitamin D, který je potřeba pro udržení zdravých kostí, může tělo vytvářet jen při dostatku slunečního záření. Starší člověk však vitamin D již nedokáže vytvářet tak efektivně jako ve svých dvaceti letech, proto ve vyšším věku potřebuje průměrně více sluníčka než v mládí.

Doporučené téma: Estetická medicína

Poslední článek:
Zbavte se pocení jednou provždy: moderní medicína nabízí unikátní metodu!
Překvapí vás nepříjemné „koláče“ potu v podpaží vždy v tu nejméně vhodnou chvíli? Potíte se navzdory počasí...  zobrazit téma

Vitaminy v tabletách povoleny?

Přestože největší dobrodiní může tělu poskytnout zdravá a vyvážená strava upravená na míru individuálním potřebám a zdravotnímu stavu, zvláště ve vyšším věku je možné si vypomoci také vhodnými potravními doplňky. Užívání konkrétních vitaminů, minerálů a dalších doplňků přirozené stravy je však vhodné konzultovat s lékařem. Často není potřeba nechat si vysávat peněženku drahými preparáty, postačí jednoduché jednosložkové tablety s nedostatkovým vitaminem nebo například vápníkem.

(vek)

Zdroj: healthlink.mcw.edu

Líbí se vám článek?
+7 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Ucpaný nos může upozornit na další zdravotní problém
Porucha jater se projeví i na rukou
Články: Porucha jater se projeví i na rukou
Jaterními chorobami, ať už...
Refluxní choroba (Pálení žáhy)
Články: Refluxní choroba (Pálení žáhy)
Refluxní choroba jícnu, v...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Jak si udržet soběstačnost? Zpomalte své srdce!
Články: Jak si udržet soběstačnost? Zpomalte své srdce!
Věděli jste, že když...
Cholesterol pod lupou: víte, co přesně znamenají naměřené hodnoty?
Častí společníci: reflux jícnu a astma
Články: Častí společníci: reflux jícnu a astma
Pokud se léčíte s astmatem...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Životní styl a prostata
Články: Životní styl a prostata
Předchozí styl života a...
Při poranění mořským ježkem pomůže teplá voda a ocet
Články: Při poranění mořským ježkem pomůže teplá voda a ocet
Koupání v moři většina z...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: