Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Podávání ibandronátu i.v. postmenopauzálním ženám – výsledky studie DIVA po dvou letech

Publikováno: 15.9.2008Aktualizace: 23.9.2008Osteoporóza
 
Randomizovaná dvojitě zaslepená studie DIVA (Dosing IntraVenous Administration) se zabývá srovnáním toho, jak dobře je ibandronát snášen v perorální či intravenózní aplikaci a jak se tyto způsoby podání liší z hlediska účinků na sledované parametry kostní tkáně.

Průběh studie

Ve studii bylo zahrnuto celkem 58 center sledujících téměř 1400 pacientek s postmenopauzální osteoporózou. Zde popisovaná práce, která byla publikována v odborném časopise Journal of Rheumatology, se zabývala analýzou dat vzešlých ze dvouletého sledování pacientek. Ty byly léčeny ibandronátem podávaným buď perorálně v dávce 2,5 mg jednou denně, nebo intravenózně v dávce 2 mg každé 2 měsíce či 3 mg každé 3 měsíce.

Hlavními kritérii srovnání byly změny v hodnotě kostní denzity, v sérových koncentracích C-telopeptidu alfa řetězce kolagenu typu 1, a také v počtu a závažnosti nepříznivých účinků. Lépe ze srovnání vyšlo podávání intravenózní, protože bylo srovnatelné s perorálním z hlediska výskytu nežádoucích účinků, ovšem přineslo větší pozitivní změnu v kostní denzitě.

Při každodenní perorální aplikaci došlo za dva roky ke zlepšení kostní denzity o 4,8 %, při intravenózním podávání čtvrtletně stoupla denzita o 6,3 % a při dvouměsíčních intervalech mezi aplikacemi o 6,4 %. Změny hladiny C-telopeptidu byly ve všech pozorovaných skupinách obdobné a pohybovaly se v rozmezí 52,4–59,9 % původních hodnot.

Závěr autorů

Autoři uzavírají, že studie DIVA ve svých výsledcích potvrzuje, že intravenózní podávání ibandronátu ve velkých intervalech není horší než každodenní perorální aplikace. Výsledky navíc ukazují, že je intravenózní aplikace dokonce z hlediska zlepšení kostní denzity výhodnější. Lék je přitom snášen stejně dobře jak v perorálním, tak i při parenterálním podání. Na tomto místě je vhodné poznamenat důležitou zkušenost z jiných studií, publikovaných v nedávné době. Čtvrtletní podávání je podle nich spojeno s lepší compliance pacientek.

(jin)

Zdroj: The Journal of Rheumatology - 2008;35:3.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Vysoký cholesterol

  Články o zdraví

Vysoký cholesterol  více

  Poradna lékaře

aids  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Marie Zímová | stomatologie, Hostomice  více

  Poradna lékaře

krevní obraz  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Vilma Ovčarová | kardiologie, Praha 6  více