Pohyb snižuje riziko zlomeniny o polovinu

  • Redakce uLékaře.cz
  • 16.3.2010
  • Aktualizace: 16.3.2010
  • Osteoporóza
Zase se vám dnes nechce příliš se hýbat? Zkuste se překonat. Intenzivní cvičení sníží riziko zlomeniny o padesát procent. Tvrdí to němečtí lékaři ve své studii.

Wellnes, nebo tělocvična?

Lékaři z erlagenské Friedrich-Alexander Univesität zkoumali, jaký efekt má dlouhodobé intenzivní cvičení na kostní denzitu, stabilitu při pohybech a s tím související riziko pádů a zlomenin. Jejich studie se zúčastnilo takřka 250 žen starších 65 let. Polovina z nich 18 měsíců pod dohledem intenzivně cvičila 4krát týdně. Druhá polovina dam si stejně dlouho dopřávala wellnes program.

Nebojte se cvičit
Nebojte se cvičit

Zpevnění pro svaly i kosti

Ukázalo se, že 18 měsíců hýčkání zdaleka nemá na kosti tak blahodárný účinek jako aktivní cvičení. Cvičícím ženám se za rok a půl zvýšila kostní denzita jak v bederní páteři, tak v krčku stehenní kosti. Pravidelné a časté cvičení pomohlo ženám posílit svalový korzet a zlepšit schopnost udržet rovnováhu. Četnost pádů proto u cvičících poklesla až o 66 %. Nejzávažnější komplikace osteoporózy – tedy zlomeniny – se vyskytly až 2krát častěji u těch, které prošly pouze wellnes programem.

Srdci pouze pohyb nestačí

Lékaře zajímalo, zda má cvičení také tak výrazný efekt na snížení rizika kardiovaskulárních chorob. Ukázalo se však, že riziko náhlé kardiovaskulární příhody v následujících 10 letech je u obou skupin žen srovnatelné. Má-li se snížit, je potřeba dbát také na důslednou léčbu vysokého krevního tlaku a přiměřeně vydatnou dietu, která nezvýší hladinu cholesterolu a nezadělá na diabetes 2. typu.

V pokročilém věku se bez moderních léků často neobejdeme. Chceme-li však žít, a ne jen přežívat, musíme přispět i vlastní troškou do mlýna.

(Ela)

Zdroj:
www.medicalnewstoday.com
www.medicalnewstoday.com

Líbí se vám článek?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: