Ponocování dětí může negativně ovlivnit jejich růst

Spánek je jedna z nejdůležitějších činností v životě každého člověka. Pomáhá nám zbavit se stresu, uvolnit a celkově zregenerovat náš organismus. U dětí je spánek ještě důležitější, protože je nezbytně nutný k jejich zdravému vývoji. Může tedy nedostatek spánku dětem uškodit? Nebo dokonce ovlivnit jejich růst?

Noční hormon

Růst dětí je závislý na produkci růstového hormonu; nejvíce se ho tvoří v noci. Jeho hladiny v krvi pak snižuje jak probouzení ze spánku, tak i bdění a tzv. REM fáze spánku. To je fáze, při které se zavřené oči člověka rychle pohybují. V této fázi pak dochází k obnovení psychických funkcí člověka – myšlení, paměti atd. –, ale hladina růstového hormonu klesá.

Spánek dítěte je důležitý pro jeho růst
Spánek dítěte je důležitý pro jeho růst

Kvalitní spánek rozhoduje

Jak ukázaly výzkumy lékařů, nejkvalitnější spánek je před půlnocí. To má vliv i na tvorbu a uvolňování růstového hormonu, a může to proto ovlivnit i růst dítěte. Vědci z univerzity v americké Filadelfii například porovnávali délku spánku a tělesnou výšku u dětí v různých zemích a došli k překvapivým výsledkům.

Děti ve Spojených státech například chodily do postele v průměru ve 20:52 hodin, zatímco děti v Asii ve 22 hodin, nebo dokonce ještě později. Děti z Indie tak spaly v průměru osm hodin denně, naproti tomu děti z Nového Zélandu skoro 10,5 hodiny. To se podepsalo i na jejich výšce. Průměrná výška na Novém Zélandu je totiž o několik centimetrů větší než v Indii. To ale nemusí souviset pouze s nedostatkem spánku, ale například i se skladbou stravy dětí v jednotlivých zemích. V chudých zemích totiž děti jedí méně vhodných potravin než děti z bohatých států.

 

Podle Dr. Mindella, jednoho z lékařů, kteří studii prováděli, ovlivňuje nedostatek spánku u dětí spalování cukrů a zapříčiňuje tzv. poruchu glukózové tolerance, kdy buňky nejsou schopny zpracovávat cukr obsažený v krvi. Navíc snižuje tvorbu hormonů, které se podílejí na spalování tuků, což vede k nárůstu hmotnosti u dětí. To v kombinaci s tím, že se růstový hormon uvolňuje v noci, a tudíž u nespavců je ho méně, vede ke sníženému růstu dětí.

Nenechávejte své děti ponocovat!

Pokud tedy chcete, aby vaše dítě skutečně dorostlo své maximální možné výšky, dodržujte tyto tři jednoduché rady:

  • Nenechávejte děti ponocovat, například dívat se dlouho do noci na televizi nebo do počítače. Pro kvalitní spánek svému dítěti pořiďte také kvalitní postel.
  • Zajistěte svému dítěti dostatek zdravé a vyvážené stravy s dostatkem vitamínů a minerálů. Ale pozor na přejídání!
  • Pokud budete mít pocit, že je vaše dítě výrazně nižší než jeho vrstevníci, upozorněte na to dětského lékaře.

(kam)

Zdroj:
halife.com
www.india-server.com
www.sleepdex.org

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: