Poruchy učení

  • Redakce uLékaře.cz
  • 28.5.2007
  • Aktualizace: 22.10.2008
  • Medicína
Poruchy učení patří mezi poruchy chování, což jsou odchylky od normálního chování. Dělí se na poruchy učení primárního, sekundárního a specifického typu.

Poruchy učení primárního typu

Projevují se selháním v učení ve škole nebo mimo ni, ve všech nebo jen některých vyučovacích předmětech. Jde o poruchy učení bez ohledu na věk, ve kterém se projevily.

Porucha učení - dítě sice čte, ale nechápe obsah
Porucha učení - dítě sice čte, ale nechápe obsah

Sekundární poruchy učení

Vyskytují se u dětí se smyslovým handicapem, po poškození mozku, při těžkých poruchách řeči, při duševní retardaci, při tělesných chorobách doprovázených velkými bolestmi a vyčerpaností organismu a u dětí se strachem (fóbií) ze školy.

Specifické poruchy učení

Projevují se poruchami naslouchání, myšlení, vnímání, vyprávění, čtení, psaní, pravopisu a aritmetiky. Patří sem také lehké mozkové dysfunkce. U dětí školou povinných se odhaduje až 15% výskyt poruch učení. Věkem se výskyt mění a také poruchy mění svou intenzitu. V předškolním věku jsou zjistitelné tzv. předpříznaky ve vývoji řeči, schopnosti hrát hry podle pravidel a v kresleném projevu. Navštěvuje-li dítě mateřskou školu, lze příznaky objevit dříve. Ve školním věku se poruchy učení objeví už od začátku školní docházky, ale u některých dětí se překrývají poruchy učení s poruchami adaptace na školu. Výrazné zaostávání v osvojování si čtení, psaní, počítání, a to i s pomocí učitele či rodiče, třeba hodnotit jako příznaky poruch učení. Porucha učení je také v případě, že dítě sice čte, ale nechápe obsah toho, co čte či píše.

Základní typy poruch učení jsou :

  • dyslexie (narušení chápání řeči, vyprávění, narušení čtení)
  • dysgrafie (narušení písma)
  • dyskalkulie (narušení schopnosti počítat)
  • dyspraxie (nešikovnost)
  • dysmúzie (narušení hudebních schopností)

Problematika poruch učení je široká. Důležité je danou poruchu diagnostikovat a poučit o ní rodiče dítěte a také dítě samé. Rodiče by se měli snažit nevytvářet na dítě nátlak, a tím jej nestresovat, dát dítěti šanci, aby se učilo tempem, kterým bude zvládat se učit. Také je důležité zdůraznit, že přítomnost poruch učení neznamená sníženou inteligenci dítěte.

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: