#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS#
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup k historii všech svých dotazů a odpovědí.
Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Poruchy učení

Medicína 28.5.2007

Poruchy učení patří mezi poruchy chování, což jsou odchylky od normálního chování.
Dělí se na poruchy učení primárního, sekundárního a specifického typu.

kniha
kniha

Poruchy učení primárního typu

Projevují se selháním v učení ve škole nebo mimo ni, ve všech nebo jen některých vyučovacích předmětech. Jde o poruchy učení bez ohledu na věk, ve kterém se projevily.

#IMG#

Sekundární poruchy učení

Vyskytují se u dětí se smyslovým handicapem, po poškození mozku, při těžkých poruchách řeči, při duševní retardaci, při tělesných chorobách doprovázených velkými bolestmi a vyčerpaností organismu a u dětí se strachem (fóbií) ze školy.

Specifické poruchy učení

Projevují se poruchami naslouchání, myšlení, vnímání, vyprávění, čtení, psaní, pravopisu a aritmetiky. Patří sem také lehké mozkové dysfunkce. U dětí školou povinných se odhaduje až 15% výskyt poruch učení. Věkem se výskyt mění a také poruchy mění svou intenzitu. V předškolním věku jsou zjistitelné tzv. předpříznaky ve vývoji řeči, schopnosti hrát hry podle pravidel a v kresleném projevu. Navštěvuje-li dítě mateřskou školu, lze příznaky objevit dříve. Ve školním věku se poruchy učení objeví už od začátku školní docházky, ale u některých dětí se překrývají poruchy učení s poruchami adaptace na školu. Výrazné zaostávání v osvojování si čtení, psaní, počítání, a to i s pomocí učitele či rodiče, třeba hodnotit jako příznaky poruch učení. Porucha učení je také v případě, že dítě sice čte, ale nechápe obsah toho, co čte či píše.

Základní typy poruch učení jsou :

  • dyslexie (narušení chápání řeči, vyprávění, narušení čtení)
  • dysgrafie (narušení písma)
  • dyskalkulie (narušení schopnosti počítat)
  • dyspraxie (nešikovnost)
  • dysmúzie (narušení hudebních schopností)

Problematika poruch učení je široká. Důležité je danou poruchu diagnostikovat a poučit o ní rodiče dítěte a také dítě samé. Rodiče by se měli snažit nevytvářet na dítě nátlak, a tím jej nestresovat, dát dítěti šanci, aby se učilo tempem, kterým bude zvládat se učit. Také je důležité zdůraznit, že přítomnost poruch učení neznamená sníženou inteligenci dítěte.

Doporučujeme

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS##MICRODATA#