Posilte své srdce míčovým sportem

Snížení rizika vzniku srdečních onemocnění jde ruku v ruce s fyzickou aktivitou. Není to jen stále dokola omílaný nesmysl, který má vyvolat pocit, že pro sebe nic neděláte. Říká se hlavně kvůli tomu, že prostě platí. A prodlužuje život.

Pravidelné cvičení nebo lehký míčový sport třikrát týdně po dobu 45 minut prodlouží život vašeho srdečního svalu (tzv. myokardu) o 5 let! To zní přece dobře, ne?

Pravidelné cvičení prodlouží život vašemu srdci
Pravidelné cvičení prodlouží život vašemu srdci

Dějte tělu „do těla“

Tělesná nečinnost je častým rizikovým faktorem srdečních chorob. Vede k nadváze až obezitě a vyšším hladinám cukru, často až k cukrovce. Ani vyšší hladina tuku nezůstává pozadu. Postupně se tak člověk může kvůli nim „dopracovat“ až k infarktu nebo mrtvici.

Že žádná z těchto nemocí příjemnému prožívání života jistě nepřidá, o tom bude pochybovat asi málokdo. Pokud se takovýmto zdravotním komplikacím chcete vyhnout, je nejvyšší čas začít pro sebe něco dělat.

Srdce jako zvon

V prevenci i léčbě je vhodná zátěž dynamická. Nemocným se doporučuje podobná zátěž jako u zdravých osob, tedy 30 minut denně 4× týdně dynamický trénink do tzv. submaximálního výkonu. Laicky řečeno: nikoli na hranici svých možností, propocené tričko jako indikátor správné úrovně námahy bohatě postačí.

Nejjednodušší formou je rychlá chůze střídaná s klusem, jízda na kole, míčové hry, v zimě pak běžky. Pro lidi s rizikem srdeční choroby je nejdůležitější kolektivní sport, jako je například míčová hra. V případě srdeční nevolnosti si sám na kole, při chůzi nebo na běžkách v lese nepomůžete.

Tenis ano, badminton někdy, squash raději vynechejte

Ideálním rekreačním sportem pro podílení srdečního svalu a prodloužení života je tenis nebo badminton. Jde o míčové sporty, při kterých se skloubí chůze i běh. Nedochází k výraznému namáhání kloubů ani ostrým změnám směru pohybu (jako je tomu u squashe). Lépe je hrát v klimatizovaných halách než venku na otevřeném slunci. Naproti tomu squash je jeden z nejvíce dynamických sportů a je určen jen pro zdravé a aktivní lidi. Nemocnému srdci příliš neprospěje, spíše mu tím způsobíte infarkt.

Zaměřte se na rizika

Jsou bohužel rizika, která neovlivníte. Do této kategorie patří například genetická predispozice k srdečním chorobám. Pokud má váš rodič stejného pohlaví srdeční onemocnění, máte větší riziko jeho výskytu i vy. Geny si sami nezměníte, a právě proto patří mezi rizikové faktory neovlivnitelné.

Změnit ale můžete ovlivnitelné rizikové faktory. Začněte s tím, co pro vás představuje nejmenší námahu a psychické strádání. Pokud omezíte další faktor, jste už na velmi dobré cestě. Téměř nikdo nezvládne omezit vše, ani to po vás lékaři nechtějí. Rovněž neklesejte na mysli, že vše nezvládáte dost rychle. Dávejte si cíle, které jsou reálně dosažitelné. Stačí omezit jeden rizikový faktor ročně – boží mlýny melou pomalu, ale jistě. To platí i ve zdraví.

Tipy pro zdravější srdce:
  • Zvýšit fyzickou aktivitu (dosáhnete právě např. míčovým sportem).
  • Zhubnout (5 kilogramů za rok je úspěchem).
  • Nekouřit (po více než 1 roku nekouření se plíce očistí a jsou jako u nekuřáka).
  • Nepít alkohol (stačí omezit na příležitostné požívání).
  • Nepít kávu (nebo změnit na překapávané nebo instantní).
  • Méně soli (prostě si jen nepřisolujte jídlo u stolu, zkuste vyhodit solničku z jídelny).
(ercp)

Zdroje:
Stránky České kardiologické společnosti (www.kardio-cz.cz)
www.zdravcentra.cz.

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x