Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Pravidelná konzumace koly může u žen způsobit hypertenzi

Publikováno: 24.9.2008Aktualizace: 20.10.2008Medicína
 
Doktor Wolfgang C. Winkelmayer z Harvard School of Public Health v Bostonu v Massachusetts se svými kolegy zjistil, že pravidelná konzumace slazené i dietní koly, avšak ne kávy u žen zvyšuje riziko vzniku hypertenze. Výsledky studie vědci uveřejnili v listopadovém čísle 2005 časopisu JAMA.

V rámci studie byla použita data ze studií Nurses Health Study I a II (NSH I. a II.). Do studie bylo zahrnuto celkem 155594 amerických žen bez lékařem diagnostikované hypertenze. Tyto ženy v průběhu 12 let (od r.1990 do r. 2002) vyplňovaly dotazníky. Hlavním sledovaným parametrem byla incidence hypertenze.

Výsledky studie ukázaly, že během sledovaného období bylo u 19541 žen z NSH I. a u 13536 žen z NSH II. lékařem diagnostikována hypertenze. Ve srovnání s ženami konzumujícími nejméně kofeinu, měly ženy konzumující nejvíce kofeinu zvýšené riziko hypertenze v NHS I. o 13% a v NHS II. o  12% v porovnání s kontrolní skupinou.

Vědci zjistili, že zatímco konzumace kávy riziko hypertenze nezvyšovala, naopak pití koly slazené či dietní zvyšovalo krevní tlak sledovaných žen.

Zdroj:
JAMA. 2005;294:2330-2335

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Děti - bolesti zubů

  Domácí lékař

Děti - bolesti zubů  více

Rakovina ledvin

  Kalkulačka

Rakovina ledvin  více

  Poradna lékaře

pád dítěte  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Jarmila Heinrichová | stomatologie, Slezská Ostrava  více