Přípitek na zdraví (i na kosti) je povolen!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 31.12.2011
  • Aktualizace: 31.12.2011
  • Osteoporóza

Pokud vás trápí osteoporóza, pak víte, že alkohol by pro vás měl být tabu. Jeho nadměrné pití je totiž spojeno s řadou zdravotních problémů, včetně osteoporózy – už tři skleničky denně zvyšují riziko vzniku této choroby. Ale odborníci tvrdí: silvestrovský přípitek si můžete klidně vychutnat!

Jedna sklenka šampaňského vašim kostem neublíží
Jedna sklenka šampaňského vašim kostem neublíží

Kosti "pod vlivem"

Nadměrná konzumace alkoholu narušuje rovnováhu vápníku, základní živiny pro zdravé kosti – jde především o jeho vstřebávání a využití. Rovnováha tohoto prvku je dále ničena i schopností alkoholu zasahovat do „výroby“ vitaminu D, který je nezbytný pro vstřebávání vápníku. Kromě tohoto negativního vlivu může nadměrné pití způsobit též hormonální problémy jak u mužů, tak u žen. Muži se sklonem k pití mají tendenci produkovat méně testosteronu, u žen zase bývá problém s nepravidelným menstruačním cyklem.

Střídmost riziko snižuje

Osteoporóza je onemocnění, kterému lze předcházet ještě v době, kdy nepropuklo. Tato nemoc se totiž může projevit až po mnoha letech prožitých bez jakýchkoli příznaků. Pokud chcete osteoporóze předcházet, zamyslete se i nad svým vztahem k alkoholu. Nejlepší je nepít vůbec, ovšem pokud to dodržujete a jen příležitostně si dáte jednu skleničku, nic se neděje. Totéž platí o přípitku na silvestra – jedna sklenka šampaňského vašim kostem neublíží.

Alkohol nahraďte kvalitní výživou

Pokud jste patřili k nadměrným konzumentům alkoholu, pak jsou pro vás v případě abstinence důležité stravovací návyky.

  • Na zdraví kostí má vliv vyvážená strava bohatá na vápník a vitamin D, protože jejich rezervy jste kvůli alkoholu velmi rychle vyčerpali.
  • Dobrým zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky, listová zelenina a vápníkem obohacené potraviny a nápoje.
  • V případě nutnosti můžete užívat i potravinové doplňky – doporučený denní příjem vápníku je 1 000 mg pro muže a ženy do 50 let, nad 50 let pak 1 200 mg.

(aši)

Zdroj: www.webmd.com

Autor článku:

Mgr. Ivana Ašenbrenerová

Autorka vystudovala Fakultu sociálních věd UK v Praze, obor rozhlasová žurnalistika. Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka, Glanc, nyní je redaktorkou Marianne.cz Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy, autorkou knihy Co dělat, když dítě... a spoluautorkou knihy Velká kniha o mateřství II. Zajímá se o psychologii, pedagogiku, zdraví a životní styl, klasickou i alternativní medicínu.

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: