Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Probiotický nápoj při prevenci průjmu po antibiotické léčbě

Publikováno: 28.8.2008Aktualizace: 29.8.2008Vakcíny.cz
 
Vědci z Imperial College v Londýně zjistili, že konzumace probiotického nápoje dvakrát denně při užívání a po dobu jednoho týdne po dobrání antibiotik působí jako prevence průjmu způsobeného bakterií Clostridium difficile. Výsledky randomizované studie výzkumníci uveřejnili v červnovém čísle časopisu BMJ.

Probiotika jsou definována jako živé mikroorganismy (například Streptococcus thermophilus, Enterococcus species, Saccharomyces species, laktobacily a bifidobakterie), které při podání v adekvátním množství mají pozitivní dopad na zdraví člověka, jehož trávicí trakt osídlí. U onemocnění způsobených bakterií Clostridium difficile po antibiotické léčbě dochází u 5-25 % pacientů k průjmu.

Do studie bylo zahrnuto celkem 135 hospitalizovaných pacientů užívajících antibiotika. Tito pacienti byli randomizováni do skupiny konzumující dvakrát denně 100 g (97 ml) nápoje obsahujícího Lactobacillus casei, Lactobacillus bulgaricus a Streptococcus thermophilus nebo do skupiny konzumující trvanlivý sterilní nápoj. Konzumace nápojů probíhala během léčby antibiotiky a ještě jeden týden po ukončení této léčby. Průměrný věk pacientů byl 74 let.

Výsledky studie ukázaly, že k průjmu po léčbě antibiotiky došlo u 7 (12 %) z 57 pacientů ve skupině s probiotiky a u 19 (34 %) z 56 pacientů ve skupině s placebem. Užívání probiotik tak snížilo riziko průjmu spojeného s antibiotickou léčbou.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Rýma

  Domácí lékař

Rýma  více

Glaukomový test

  Kalkulačka

Glaukomový test  více

Bolestivá menstruace

  Domácí lékař

Bolestivá menstruace  více

  Poradna lékaře

Nadměrné pocení  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Jiří Boček | praktický lékař pro dospělé, Bechyně  více