Proti osteoporóze se lze bránit chůzí i zahradničením

  • Redakce uLékaře.cz
  • 24.8.2010
  • Aktualizace: 17.11.2010
  • Osteoporóza

Nejlepší způsob, jak posílit kosti a zabránit osteoporóze, je pravidelné cvičení. To tvrdí dr. James E. Gerace, člen Americké lékařské asociace. Dokonce i v případě, že už osteoporózu máte, může pravidelné cvičení přispět k udržení kostní hmoty.

Zahradničení – dobrý způsob, jak se udržet v kondici
Zahradničení – dobrý způsob, jak se udržet v kondici

Dokud to jde, hýbejte se!

Zjednodušeně řečeno, cvičení je nejlepší potrava pro vaše kosti. Když cvičíte, nezvyšujete jen vytrvalost, ale také udržujete množství a sílu kostí. K vybudování zdravých kostí je ideální cvičit po celý život a zaměřit se na různé typy cvičení. Jednak cvičení, které se specializuje na přenos váhy těla, flexibilitu a také odpor. Do první skupiny patří například chůze, pěší turistika, tanec či chůze do schodů. Jízda na kole či plavání jsou také skvělé, ale nepřenášíte při nich svou váhu na dolní končetiny. Pro zdraví je dobré cvičit aspoň půl hodiny; středně intenzivně cvičit 5× týdně 45–60 minut je samozřejmě ještě lepší.

Odolnost a flexibilita po celý život

Další vhodná cvičení jsou například cvičení s volným závažím nebo cvičení na strojích doma či v tělocvičně, případně ve vodě. Pro dosažení co nejlepších výsledků je vhodné cvičit 2–3× týdně s postupným přidáváním zátěže nebo opakování, tak abyste zapojili různé svaly včetně hrudníku, ramen, břicha a zad. Dejte každé svalové skupině čas, aby se zotavila. Flexibilita je však také důležitá – pružné kosti sníží riziko zranění. Vhodná cvičení jsou například tai-či nebo jóga.

Prospěje vám chůze i práce na zahrádce

Obáváte se, že se zvyšujícím se věkem není cvičení bezpečné? Ať už jste předtím byli fyzicky aktivní, nebo ne, můžete si vybrat takové cvičení, které pro vás bude i ve vyšším věku bezpečné. Vždy se raději poraďte se svým lékařem (to především tehdy, máte-li už osteoporózu) a vyvarujte se velkých otřesů, skoků a běhání, které mohou vést ke zlomeninám. Mnohem bezpečnější je chůze, tanec nebo obyčejné zahradničení. A pracovat na zahrádce můžete skutečně celý život.

(aši)

Zdroj: www.webmd.com

Líbí se vám článek?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x