Průvodce budoucího nekuřáka

Chcete přestat kouřit a nevíte, zda s tím máte "seknout" naráz, nebo na to jít raději pomalu a postupně? Poradíme vám, co je nejlepší a  hlavně na co všechno nezapomenout!

Při správném "herním" plánu zvládnete závislost snadněji
Při správném "herním" plánu zvládnete závislost snadněji
  1. Motivace. Vytvořte si osobní plán podle svých specifických potřeb a napište si seznam důvodů, proč chcete přestat kouřit. Sepište si ovšem také argumenty, proč s tabákem skončit nechcete. Pak zakroužkujte ty nejdůležitější body a podle toho zpracujte další postup.
  2. Alternativy. Důležitým aspektem při odvykání kouření je nalezení náhradních způsobů, jak překonat stresující situace, ve kterých byste si za "normálních" okolností zapálili. Může to být procházka, cvičení nebo cokoliv jiného, co vám pomůže vše zvládnout.
  3. Den D. Chcete přestat naráz? Zatrhněte si v kalendáři barevně den, kdy to hodláte udělat, a všechny aktivity směřujte k tomuto datu.
  4. Krok za krokem. Dáte přednost raději "redukčnímu" postupu? Kupte si krabičku cigaret, vyndejte z ní několik kusů a  zbývající vykuřte. Při koupi dalšího kuřiva vyhoďte další, ale už vyšší počet cigaret, a zbytek spotřebujte. Takto postupujte tak dlouho, až se dostanete na nulu.
  5. Hledání podstaty. Identifikujte své kuřácké návyky a  skutečnou povahu své závislosti. Pak lépe rozklíčujete, kdy a kde kouříte, zda jste spíše sociální kuřák, nebo tabáku holdujete tehdy, jste-li ve stresu.
  6. Porozumění. O svém úmyslu přestat kouřit řekněte rodině, přátelům i kolegům. Měli by vás podpořit.
  7. Předvídavost. Výzev, kterým budete při odvykání čelit, nebude málo. Buďte připraveni na to, že když přestanete kouřit, může vám najednou chybět cukr, takže budete mít větší apetit. Tyto chutě související s cigaretou by měly trvat jen pár dní, než se tělo přizpůsobí a hladina cukru se dostane do normálu.
  8. Odvedení pozornosti. Udržujte svoje ruce v činnosti. Pořiďte si kuličky, tužky a sponky, které budete neustále žmoulat v prstech. Pomohou vám překonat touhu po hmotné stimulaci.

Pamatujte, že kouření je psychologická i fyzická závislost a pro řadu lidí je to vlastně rituál. Odvykání proto nemusí být vůbec snadné. Ovšem když si vytvoříte správný "herní" plán na míru, určitě to zvládnete!

(aši)

Zdroj: www.helpguide.org

Autor článku:

Mgr. Ivana Ašenbrenerová

Autorka vystudovala Fakultu sociálních věd UK v Praze, obor rozhlasová žurnalistika. Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka, Glanc, nyní je redaktorkou Marianne.cz Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy, autorkou knihy Co dělat, když dítě... a spoluautorkou knihy Velká kniha o mateřství II. Zajímá se o psychologii, pedagogiku, zdraví a životní styl, klasickou i alternativní medicínu.

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Jezte tofu, posílíte své kosti
Články: Jezte tofu, posílíte své kosti
Osteoporóza – nemoc...
Červená skvrna od klíštěte může ukazovat na Lymeskou borreliózu
Přestat kouřit neznamená ztloustnout
Články: Přestat kouřit neznamená ztloustnout
Mnoho kuřáků se obává, že...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Tasemnice
Články: Tasemnice
Tasemnice je střevní...
Zdravotní tabu, o kterém se nemluví
Články: Zdravotní tabu, o kterém se nemluví
Mnoho z nás netuší, že...
Poznejte příznaky klíšťové encefalitidy dříve, než bude pozdě
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: