Rádi surfujete? Pak pozor nejen na žraloky!

Jízda na prkně je výborný sport – posiluje celé tělo a zlepšuje rovnováhu. Ovšem i zde může dojít k poměrně závažným úrazům. Řešení spočívá, jako ostatně téměř vždy, opět v prevenci.

Mezi nejčastější zranění surfařů patří výrony, zlomeniny a natržené svaly či šlachy.
Mezi nejčastější zranění surfařů patří výrony, zlomeniny a natržené svaly či šlachy.

Mezi nejčastější zranění surfařů patří výrony, zlomeniny a natržené svaly či šlachy. Většinou se to týká kolen, kotníků, ramen, ale i bederní a krční páteře. Poničené bývají též nosy a zuby. Druhou nejčastější zlomeninou surfařů je pak zlomenina žeber.

Tělo v ohrožení 

Za většinu zranění může jeden z následujících tří momentů:

 

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Trápí vás bolesti hlavy? Možná za to mohou hormony!
Bolesti hlavy mohou být způsobeny mnoha faktory, včetně genetické výbavy či stravovacích návyků. U žen navíc k...  zobrazit téma

  • uklouznutí,
  • příliš velký odraz při zvedání se z prkna,
  • dlouhodobé přetěžování svalů.

Uklouznout lze velmi snadno při samotné jízdě nebo při přenášení prkna přes kameny či jiný povrch. Typ a závažnost zranění pak záleží na vaší pozici a místě, kde k nehodě došlo. Při uklouznutí hrozí náhlé nadměrné prohnutí bederní či krční páteře a pád. Odnese-li to rameno, může dojít k porušení tzv. plexu brachialis, tedy nervové pleteně pro horní končetiny, zlomenině klíční kosti či samotnému vykloubení. Při příliš velkém odrazu z prkna na vysokých vlnách jsou v ohrožení zejména kotníky a kolena, které jsou nucené vyrovnávat náhlou velkou zátěž. To často končí poraněním kloubů či šlach. Příkladem přetížení je například dlouhé pádlování v pozici na břiše, které vede k únavovým zraněním ramen, loktů, krku a zad.

Rozcvičku nepodceňovat! 

Protažení před jízdou by neměl vynechávat žádný surfař. Stačí 10 minut a nejenže snížíte pravděpodobnost zranění, ale zlepší se i váš sportovní výkon. Na prkně používáte všechny svaly, takže důkladně rozcvičte celé tělo. Poraněním se dá předcházet i jinak. Existují chrániče na nos i helmy, které zabrání zlomeninám a otřesům mozku. Hlavní je ale správný odhad vlastních schopností a kondice. Nepřeceňujte se tedy a vždy si dopřejte dostatek přestávek. Surfování je náročný sport, i když to nemusí být na první pohled patrné.

(jez)

Zdroj: http://orthosurg.ucsf.edu/oti/patient-care/divisions/sports-medicine/other-common-sports-injuries/surfing-injuries/ 

 

Autor článku:

Karolina Jezdinská

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Poradna uLékaře.cz

Nečekejte a poraďte se ihned s naším lékařem!

Rychlá odpověď

již do 6 hodin

Za pár kaček

již od 29 Kč

A bez čekání

žádné čekárny a nemocnice

Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x