Sbírejte (a hlavně jezte) lesní plody. Prospívají srdci

Každý ví, jak výborně chutnají čerstvě natrhané jahody, borůvky nebo třeba ostružiny. Ne každý si je však vědom toho, že tyhle drobné bobulky lze směle přirovnat ke kapslím plným zázračného elixíru prospěšného pro naše zdraví. Pro tyhle „kapsle“ se však musí místo do lékárny chodit do lesa.

Lesní ovoce mimo jiné chrání organismus proti rakovinovému bujení
Lesní ovoce mimo jiné chrání organismus proti rakovinovému bujení

Zdravý obsah

Všechny běžné jedlé bobule obsahují jen malé množství kalorií, zato jsou však bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály, které naše tělo potřebuje. Tak například jeden šálek jahod obsahuje přes 100 mg vitamínu C, což je zhruba stejně jako šálek pomerančového džusu. Jahody obsahují také vápník, draslík a hořčík, to vše s pouhými 53 kcal na šálek. Stejné množství borůvek má obsah vitamínu C o něco nižší a obsah kalorií naopak nepatrně vyšší.

Barva nejen pro oči

Málokdo také ví, že modrá a červená barva sladkých plodů je způsobena pigmenty, které jsou nejen pěkné, ale také prospěšné. Tyto rostlinné pigmenty patří mezi flavonoidy a pomáhají mimo jiné chránit organismus proti rakovinovému bujení. Brusinky, a v menší míře i borůvky, navíc obsahují látky, které se používají pro prevenci infekcí močových cest. Ceněný je též lutein, látka podporující zrak.

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Trápí vás bolesti hlavy? Možná za to mohou hormony!
Bolesti hlavy mohou být způsobeny mnoha faktory, včetně genetické výbavy či stravovacích návyků. U žen navíc k...  zobrazit téma

Tipy pro zdravé mlsání

Pokud nemáte možnost vyrazit na borůvky do lesa nebo jahody natrhat na zahradě, kupte si je během sezóny alespoň v obchodě nebo na trhu. I když pěkné čerstvé plody je nejlepší sníst jen tak, můžete zkusit i některý z našich tipů pro případ, že by se vám „obyčejné“ zobání omrzelo:

  • Přelijte borůvky lehce ušlehanou šlehačkou nebo kysanou smetanou a posypte nasekanými ořechy podle vlastního výběru.
  • Jahody nakrájené na plátky můžete přidat ke kukuřičným lupínkům a zalít mlékem nebo jogurtem.
  • Maliny rozmíchejte v hustém smetanovém (nejlépe řeckém) jogurtu.
  • Pokud máte některé plody zmražené, můžete je promíchat s nakrájeným banánem, zalít mlékem a rozmixovat – dostanete výborný mléčný koktejl.
  • Sušené plody, například brusinky, můžete s úspěchem přidat do ovesné kaše.

(vek)

Zdroj: http://nutrition.about.com/od/healthyfood1/a/berries.htm

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Svědění není jen prázdninová záležitost
Články: Svědění není jen prázdninová záležitost
Znáte ten pocit, když vás...
Sexem k astmatickému záchvatu?
Články: Sexem k astmatickému záchvatu?
Astma a alergickou rýmu...
Mravenčení končetin – pouze nepříjemný příznak?
Články: Mravenčení končetin – pouze nepříjemný příznak?
Brnění je nepříjemný pocit...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Jak zmírnit bolest zubů i strach ze zubaře? Pomocí homeopatik!
Plíce
Články: Plíce
Plíce jsou součástí...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: