„Slaná šestka“ aneb Potraviny, které by měly být pro kardiaka tabu

Sodík v nadměrném množství škodí srdci. A nedostáváme jej do těla – jak by se mohlo na první pohled zdát – přisolováním pokrmů, ale konzumací tzv. slané šestky – potravin s nejvyšším obsahem tohoto prvku.

Sůl není jen ve slánce, hledejte především sůl skrytou v potravinách
Sůl není jen ve slánce, hledejte především sůl skrytou v potravinách

Nadbytek sodíku v organizmu se spolu s dalšími faktory podílí na zvyšování krevního tlaku, což představuje riziko například pro cévní mozkovou příhodu nebo srdeční onemocnění.

Podle statistik přitom tělu denně dodáváme víc než dvakrát víc sodíku, než potřebujeme. Podle doporučených standardů by denní příjem neměl překročit 2 300 mg za den. Americká kardiologická asociace dokonce doporučuje nepřekračovat hranici 1 500 mg. Jaké potraviny se tedy propracovaly do „slané šestky“?

1. Pečivo

Pojídání chleba a jiného pečiva může být zrádné, protože se nezdají příliš slané. Ve skutečnosti ale jeden krajíc chleba obsahuje až 230 mg sodíku, tzn. až 15 procent denního příjmu. A málokdy si na chleba nic dalšího, tedy i další sodík, nepřidáme.

2. Masné produkty a sušené maso

Studené masné produkty obsahují velké množství soli, která se do potravin přidává pro své konzervační vlastnosti.

 

3. Pizza

Pizza se stala oblíbenou součástí jídelníčku lidí po celém světě. Kromě toho, že je pizza kalorickou bombou, obsahuje ale vysoké množství sodíku.

4. Drůbeží maso

Množství sodíku v drůbežím mase samozřejmě záleží na způsobu přípravy. Největší množství najdeme ve smažených kuřecích nugetkách. Pouhých sto gramů může obsahovat až 600 mg sodíku.

5. Polévka

Při přípravě polévky se může postupně odpařovat voda, množství soli se ale nezmění. V jedné porci se proto do těla dostane více soli. Vaříte-li polévku ze sáčku nebo konzervy, vždy se ujistěte, kolik soli obsahuje.

6. Sendviče, obložené chleby

Jelikož do „slané šestky“ patří pečivo i masné výrobky, nepřekvapí, že sendviče vyrobené z těchto ingrediencí, budou také obsahovat velké množství soli.

Sůl nad zlato?

Bez sodíku se rozhodně neobejdeme. V dnešní době je větší problém, že soli jíme příliš mnoho, a škodíme tak cévám a srdci. Mít na paměti „slanou šestku“ je tedy na místě.

(blš)

Zdroj: www.cbsnews.com/8301-204_162-57546431/salty-six-foods-a-major-source-of-sodium-says-american-heart-association/?pageNum=1

Líbí se vám článek?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Kostní denzitometrie – kdo by ji měl podstoupit
Články: Kostní denzitometrie – kdo by ji měl podstoupit
Ke zjištění osteoporózy...
Punkce odhalí příčinu vzniku„vody v koleni“
Články: Punkce odhalí příčinu vzniku„vody v koleni“
Oteklý bolestivý kloub...
Obřízka? Proč by ne?!
Články: Obřízka? Proč by ne?!
Je to jenom kousek...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Trápí vás bolest a horečka? Pomoc naleznete v lékárně
Články: Trápí vás bolest a horečka? Pomoc naleznete v lékárně
Řada z nás hledá v případě...
Obrna lícního nervu
Články: Obrna lícního nervu
Mnoho z nás se setkalo s...
„Zlý“ cholesterol: poznejte svého nepřítele
Články: „Zlý“ cholesterol: poznejte svého nepřítele
Ať už trpíte onemocněním...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Zánět močového měchýře
Články: Zánět močového měchýře
Zánět močového měchýře...
Chladné počasí ovlivňuje srdce! Víte jak?
Články: Chladné počasí ovlivňuje srdce! Víte jak?
S příchodem zimy bychom si...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: