Sluneční paprsky mohou nahradit některé léky

  • Redakce uLékaře.cz
  • 20.10.2010
  • Aktualizace: 17.11.2010
  • Osteoporóza

Staří lidé trpí mnohem častěji nedostatkem vitamínu D než mladší populace. Může za to nejen přirozený proces stárnutí, ale i změna životního stylu. Jedním z důvodů je i fakt, že senioři tráví méně času venkovními aktivitami. Sluneční paprsky se k jejich kůži nedostanou také kvůli zahalenějšímu způsobu oblékání.

Nebojte se pustit si slunce k tělu
Nebojte se pustit si slunce k tělu

Měkké kosti bez vitamínu D

Vitamín D přijímáme v potravě: v sýrech, rybím tuku, rybách nebo vaječném žloutku. Hlavním zdrojem této důležité látky je ale vlastní tvorba v naší kůži. A k tomu je zapotřebí právě sluneční záření. Vitamín D se dále přetváří na hormon zvaný kalcitriol, který mimo jiné udržuje správnou pevnost našich kostí. Při jeho nedostatku proto kosti výrazně měknou, stávají se křehčími a jsou více ohroženy zlomeninami.

 

Doporučené téma: Léčba cholesterolu

Poslední článek:
Sádlo je (opět) zdravé
Není to poprvé, kdy vědci přehodnotili svá někdejší stanoviska k různým potravinám a jejich vlivu na naše zdraví...  zobrazit téma

Kam nemůže slunce, tam chodí lékař

Fakt, že většina starších lidí trpí nedostatkem vitamínu D, má více příčin. Především se snižuje jeho tvorba v kůži, a to díky její atrofii (ztenčení), ke které ve vyšším věku přirozeně dochází. Aby taková kůže vyrobila stejné množství vitamínu jako u mladého člověka, bylo by ji nutné vystavit slunečnímu záření po delší dobu. Bohužel, senioři tráví obecně většinu svého volného času doma – ve stínu.

Málo ryb, hodně léků

Dalším problémem bývá u starších lidí strava. Ta je obvykle málo různorodá, často obsahuje minimum ryb a mléčných výrobků. Samotný vitamín D se navíc ve střevě hůře vstřebává, a proto se ho z potravy do krve dostane menší množství. Opomenout však nesmíme také množství léků, které senioři nezřídka užívají. Přeměna vitamínu D v účinný hormon totiž může být těmito látkami nepříznivě ovlivněna.
Na zdraví kostí je třeba myslet, zvláště pak u seniorů. Je mnohem snazší nedostatku vitamínu D předcházet než se pak potýkat s nepříjemnými a závažnými zlomeninami. Proto je na místě prevence. Na jaře a v létě se snažte nevyhýbat slunci, v zimních měsících pak svému lékaři. Ten má totiž na výběr z mnoha léčiv, která v tomto smyslu sluneční paprsky do jisté míry nahradí.

Odhalte se a dobře jezte

A jak tedy vitamin D do těla dodat? Zkuste se vydat za hezkého počasí na procházku a nebát se sundat kabát nebo svetr. Z potravin si pak vybírejte ty, které vám opravdu chutnají. Nebudete tak mít pocit, že se do něčeho nutíte. A starost o vaše zdraví tak bude přirozená.

(veri)

Zdroj: www.sciencedaily.com

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: