Sluneční paprsky mohou nahradit některé léky

  • Redakce uLékaře.cz
  • 20.10.2010
  • Aktualizace: 17.11.2010
  • Osteoporóza

Staří lidé trpí mnohem častěji nedostatkem vitamínu D než mladší populace. Může za to nejen přirozený proces stárnutí, ale i změna životního stylu. Jedním z důvodů je i fakt, že senioři tráví méně času venkovními aktivitami. Sluneční paprsky se k jejich kůži nedostanou také kvůli zahalenějšímu způsobu oblékání.

Nebojte se pustit si slunce k tělu
Nebojte se pustit si slunce k tělu

Měkké kosti bez vitamínu D

Vitamín D přijímáme v potravě: v sýrech, rybím tuku, rybách nebo vaječném žloutku. Hlavním zdrojem této důležité látky je ale vlastní tvorba v naší kůži. A k tomu je zapotřebí právě sluneční záření. Vitamín D se dále přetváří na hormon zvaný kalcitriol, který mimo jiné udržuje správnou pevnost našich kostí. Při jeho nedostatku proto kosti výrazně měknou, stávají se křehčími a jsou více ohroženy zlomeninami.

 

Doporučené téma: Léčba cholesterolu

Poslední článek:
Zbyla vám velikonoční vejce? Víme, jak je zdravě využít!
I když dřív o vejcích kolovala různá tvrzení, dnes je doporučováno je zařazovat do pravidelného jídelníčku...  zobrazit téma

Kam nemůže slunce, tam chodí lékař

Fakt, že většina starších lidí trpí nedostatkem vitamínu D, má více příčin. Především se snižuje jeho tvorba v kůži, a to díky její atrofii (ztenčení), ke které ve vyšším věku přirozeně dochází. Aby taková kůže vyrobila stejné množství vitamínu jako u mladého člověka, bylo by ji nutné vystavit slunečnímu záření po delší dobu. Bohužel, senioři tráví obecně většinu svého volného času doma – ve stínu.

Málo ryb, hodně léků

Dalším problémem bývá u starších lidí strava. Ta je obvykle málo různorodá, často obsahuje minimum ryb a mléčných výrobků. Samotný vitamín D se navíc ve střevě hůře vstřebává, a proto se ho z potravy do krve dostane menší množství. Opomenout však nesmíme také množství léků, které senioři nezřídka užívají. Přeměna vitamínu D v účinný hormon totiž může být těmito látkami nepříznivě ovlivněna.
Na zdraví kostí je třeba myslet, zvláště pak u seniorů. Je mnohem snazší nedostatku vitamínu D předcházet než se pak potýkat s nepříjemnými a závažnými zlomeninami. Proto je na místě prevence. Na jaře a v létě se snažte nevyhýbat slunci, v zimních měsících pak svému lékaři. Ten má totiž na výběr z mnoha léčiv, která v tomto smyslu sluneční paprsky do jisté míry nahradí.

Odhalte se a dobře jezte

A jak tedy vitamin D do těla dodat? Zkuste se vydat za hezkého počasí na procházku a nebát se sundat kabát nebo svetr. Z potravin si pak vybírejte ty, které vám opravdu chutnají. Nebudete tak mít pocit, že se do něčeho nutíte. A starost o vaše zdraví tak bude přirozená.

(veri)

Zdroj: www.sciencedaily.com

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Histologie
Články: Histologie
K čemu slouží histologické...
Střevní záněty: jak se poprat s plynatostí a nadýmáním
Špatná erekce může signalizovat vážnou nemoc
Články: Špatná erekce může signalizovat vážnou nemoc
V České republice trpí...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: