Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Sója pomáhá ženám s rakovinou prsu

Publikováno: 27.1.2010Aktualizace: 27.1.2010Léčba rakoviny
 

Mohou být jídla s obsahem sóji pro ženy s rakovinou prsu prospěšná, nebo jim spíše škodí? Na tuto otázku zatím nedokázal nikdo přesvědčivě odpovědět a i odborné studie dávaly na toto téma až dosud rozporuplné výsledky. Jisté je zatím pouze to, že úloha sójových pokrmů je v jídelníčku žen, které prodělaly rakovinu prsu, poněkud kontroverzní.

Účinkům sóji na lidské zdraví se výzkumy věnují už dlouho
Účinkům sóji na lidské zdraví se výzkumy věnují už dlouho

Sóji už se prý nemusíme bát

Účinkům sóji na lidské zdraví věnují odborníci pozornost již dlouho. A například nejnovější studie amerických a čínských vědců provedená v Číně na více než pěti tisících žen, které se vyléčily z rakoviny prsu, nedopadla pro sóju právě nejhůř. Bylo zjištěno, že ty ženy, jejichž jídelníček obsahoval více sóji (zhruba 11 g denně), měly vyšší šanci na přežití a nižší pravděpodobnost, že se u nich rakovina prsu znovu objeví. Autoři studie tedy mohli s potěšením konstatovat, že přiměřená konzumace sóji je pro ženy nejen bezpečná, ale s největší pravděpodobností i prospěšná.

Rozporuplná sója

Proč vlastně sója v jídelníčku žen po prodělané rakovině prsu vzbuzuje takové kontroverze? Sója a všechny pokrmy z ní jsou totiž bohaté na látky zvané izoflavonoidy – což jsou sloučeniny, které mohou mít podobné účinky jako ženské pohlavní hormony. V některých případech však dokážou působení těchto hormonů naopak blokovat. Zvýšený příjem sóji byl v minulosti spojován se snížením rizika rakoviny prsu, ale na druhou stranu existují i studie, podle kterých právě látky obsažené v sóje urychlují růst a dělení rakovinových buněk.

V malém množství neškodí, v mírné dávce může i léčit

Nedávná studie zaměřená na dietní zvyklosti čínských žen ukázala, že ty z nich, které konzumovaly nejvíce sójových bílkovin, měly o zhruba 30 % nižší riziko úmrtí i návratu onemocnění než ty ženy, které sóju konzumovaly nejméně. Když však autoři vyhodnotili všechny výsledky, došli k závěru, že k příznivému působení sóji jí stačí v potravě zhruba 11 gramů denně. Vyšší množství sóji už nemělo větší ochranný efekt. Jestli by mohla sója ve vyšších dávkách dokonce škodit, není zatím jisté, přinejmenším v malém množství však lze tofu i sójové mléko všem ženám jedině doporučit.

(vek)

Zdroj: http://www.msnbc.msn.com/id/34344945/ns/health-cancer/

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Děti - bolesti zubů

  Domácí lékař

Děti - bolesti zubů  více

  Poradna lékaře

borelioza  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Blanka Strnadelová | stomatologie, Brno  více