Správná výživa pro rychlé hojení

  • Redakce uLékaře.cz
  • 6.6.2012
  • Aktualizace: 6.6.2012
  • Hojení ran

Role vhodné stravy je pro regeneraci jakékoli rány zcela zásadní. Hojení je totiž proces, při kterém tělo nahrazuje tkáň zraněnou tkání novou. K tomu však potřebuje nezbytné živiny a energii. V následujícím přehledu najdete informace o těch nejdůležitějších.

Mléčné výrobky jsou zdrojem bílkovin, ale i vitamínu A a zinku
Mléčné výrobky jsou zdrojem bílkovin, ale i vitamínu A a zinku

Bílkoviny

Při hojení hraje klíčovou roli kolagen. Pokud se sníží množství bílkovin, sníží se i množství kolagenu a proces zacelování se tak zpomalí.

  • U chronických či špatně se hojících ran se doporučuje denní příjem bílkovin v množství 1,5 g na 1 kg tělesné váhy.
  • Mezi přírodní zdroje těchto látek patří červené i bílé maso, ryby, vejce, mléčné výrobky (mléko, sýr, jogurt), sojové boby, oříšky a semena.

Energie

Hlavním zdrojem energie pro lidské tělo jsou složené cukry a tuky. Spolu s bílkovinami by měl být hojícímu se tělu vždy poskytnut i dostatek energie ve formě kalorií. Věděli jste, že když nemá tělo dostatek síly, vezme si ji z bílkovin? Podobně to funguje i u hojení – pokud nedodáte k bílkovinám dostatek energie, budou tyto bílkoviny spotřebovány na novou energii spíše než na hojení rány.

 
  • Pro pacienty s ranami jsou denní energetické požadavky odhadovány na 30–35 kcal na kg tělesné váhy.
  • Tyto požadavky se samozřejmě liší v závislosti na věku, pohlaví, aktivitě a fyzickém stavu.

Vitamín C

Je pomocníkem při syntéze kolagenu, je důležitý pro tvorbu nových cév a zvyšuje vstřebávání železa. Jeho nedostatek je spojen se zvýšeným rizikem infekce a zpomaluje hojení.

  • Při nedostatku se doporučuje dávka 200 mg denně – vyšší dávky pro obnovu tkáně nejsou nutné.

Vitamín A

Stimuluje syntézu kolagenu a zvyšuje zánětlivou odpověď. Ukázalo se také, že umí obnovit hojení zpomalené dlouhodobým užíváním kortikoidů či cukrovkou.

  • Vitamín A je například v mléku, sýrech, vejcích, rybách, v zelené zelenině a pomerančích.

Zinek

Je důležitý pro syntézu kolagenu i pro růst a obnovu tkáně. Nedostatek zinku je spojován s omezenou tvorbou pokožky.

  • Mezi přírodní zdroje zinku patří červené maso, ryby, mléčné výrobky a vejce.

(dak)

Zdroj: http://www.worldofwounds.com/Home/Portals/0/Expert Guide Nutrition Wound Healing_final_lr.pdf

Autor článku:

PharmDr. David Karaba Ph.D.

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: