Srdce ochrání zelenina. Nevěříte? Vědci mají důkaz

Přesně tak zní závěr jedné zajímavé americké studie. Pokud tedy srdeční choroby sužují vaši rodinu třeba již po více pokolení a vás to zneklidňuje, začněte své srdce chránit. Podle vědců stačí konzumovat zeleninu opravdu ve velkém.

Syrová zelenina dokáže více než jen dodávat vitaminy

Snadno dostupný lék

Gen, který se v některých rodinách dědí z generace na generaci, dostal označení 9p21. Je považován za jeden z hlavních ukazatelů srdečního onemocnění, protože významně zvyšuje riziko rozvoje srdeční choroby u svého nositele. Ovšem „lék“ existuje, a nejde o nějaký „vypínač“ genů či high tech genovou terapii. Jde pouze o jednoduchou úpravu jídelníčku, kdy se tím hlavním v naší stravě stanou velká množství syrového ovoce a zeleniny!

Vědecky podložený fakt

Účinek genu 9p21, který je zodpovědný za rozvoj srdečního onemocnění, může být opravdu potlačen nadměrnou konzumací syrového ovoce a zeleniny. Toto tvrzení je výsledkem seriózní vědecké studie, kterou provedl mezinárodní tým vědců pod vedením výzkumných pracovníků z univerzit McMaster a McGill v USA. Studie se zúčastnilo přes 27 000 osob různého etnického původu (Evropané, Asiaté, Arabové a Latinoameričané), u nichž vědci sledovali, zda složení jídelníčku nějak ovlivňuje rizikový gen.

Vítězství zdravé stravy

Ze studie vyplynulo, že účastníci, kteří byli nositeli rizikového genu a jedli stravu bohatou na syrové ovoce, zeleninu a bobule, měli výsledné riziko infarktu srovnatelné s jedinci, kteří gen pro srdeční onemocnění nezdědili. Ve světle nových poznatků lze usuzovat, že zřejmě existuje vzájemné působení mezi geny a stravou. Je ovšem třeba provést další výzkum, který by ozřejmil mechanismy tohoto jevu a objasnil skryté metabolické procesy, kterých se geny účastní.

(mzm)