Stárněte zdravě a v pohodě

  • Redakce uLékaře.cz
  • 15.2.2011
  • Aktualizace: 15.2.2011
  • Osteoporóza

Stárnutí je přirozenou součástí života. Ovšem to, jak se budete s přibývajícími roky cítit, závisí na mnoha faktorech. Včetně toho, jak se naučíte pečovat o své tělo. Zkuste proto přibývající roky přijímat pozitivně. Zpomalíte tak nástup problémů (nebo dokonce předejdete jejich vzniku), které často se stárnutím přicházejí. Nikdy není pozdě ani příliš brzy na to, změnit špatné návyky a začít s novými. Zdravý životní styl je totiž něco, čím můžete proces stárnutí pozastavit. Změny, kterými budete procházet, závisí na řadě věcí – jednou z nich je rodinná anamnéza. Pokud vaši rodinní příslušníci mají nějaké chronické nemoci či zdravotní problémy jako vysoký krevní tlak či cukrovku, máte vyšší šanci, že i vy tyto nemoci budete mít.

Pro zdravou psychiku je důležitá fyzická aktivita
Pro zdravou psychiku je důležitá fyzická aktivita

Nepodceňujte varovné signály

Změny, které s přibývajícím věkem přicházejí, jsou obvykle postupné. Určité fyzické změny jsou běžné. Váš metabolismus se zpomaluje, takže budete potřebovat méně jídla než dřív. Zřejmě také budete potřebovat brýle na čtení (mezi 40. a 50. rokem) a mnozí z vás možná budou hůře slyšet. Totéž platí i o kostech, které začínají po padesátce řídnout. Většina životně důležitých orgánů se postupně stává méně efektivními a mohou vykazovat známky opotřebení.

 

Pohybem proti depresi

Abyste stárnutí zvládala v psychické pohodě, je důležité zůstat i nadále fyzicky aktivní. Dodržujte pitný režim a dopřejte si zdravý jídelníček. Vaše tělo bude fungovat dobře a delší dobu. Fyzická aktivita je totiž jednou z nejdůležitějších věcí pro psychické zdraví. Cvičení udržuje tělo silné a má velký vliv na to, jak se budete cítit. Lidé, kteří jsou i ve stáří fyzicky aktivní, mívají například mnohem menší pravděpodobnost, že u nich propuknou deprese.

Aktivní každý den – třeba na zahradě

Nezáleží na tom, zda budete chodit do tělocvičny, nebo zahradničit. Důležité je být aktivní každý den. K tomu přidejte kontakt s rodinou a přáteli a neopomíjejte ani pravidelnou relaxaci. Nezapomínejte také na svou paměť a mentální svěžest – udržujte mozek aktivní prostřednictvím učení, luštění křížovek či hraní karet nebo strategických her. Jezte zdravou a vyváženou stravu, vyhněte se slaným jídlům a tučným potravinám, pokuste se přestat kouřit (pokud kouříte) a nepřehánějte to s alkoholem.

(aši)

Zdroj: www.webmd.com

Autor článku:

Mgr. Ivana Ašenbrenerová

Autorka vystudovala Fakultu sociálních věd UK v Praze, obor rozhlasová žurnalistika. Pracovala v Mladém světě, v časopise Maminka, Glanc, nyní je redaktorkou Marianne.cz Je spoluautorkou knihy Aromaterapie v životě ženy, autorkou knihy Co dělat, když dítě... a spoluautorkou knihy Velká kniha o mateřství II. Zajímá se o psychologii, pedagogiku, zdraví a životní styl, klasickou i alternativní medicínu.

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Konec boomu elektronických cigaret?
Články: Konec boomu elektronických cigaret?
E-cigarety se staly v...
Zvyšuje ženský orgasmus šanci na otěhotnění?
Články: Zvyšuje ženský orgasmus šanci na otěhotnění?
Funkce mužského orgasmu je...
Obávaný zánět nosních dutin. Jak se mu bránit?
Články: Obávaný zánět nosních dutin. Jak se mu bránit?
Zánět vedlejších nosních...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Chronický únavový syndrom
Články: Chronický únavový syndrom
Na únavu si stěžuje až...
Karpalní tunel
Články: Karpalní tunel
Bolest v oblasti zápěstí...
10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost
Články: 10 věcí, které pomohou překonat ranní ztuhlost
Máte kvůli bolestem problém...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: