Šťastné a veselé také pro vaše srdce!

Pokud existuje během roku období, kdy tradičně upouštíme z přísnosti dietních opatření a pevných zásad zdravého životního stylu, jsou to právě Vánoce. I ty lze však strávit tak, aby naše váha a s ní také srdce zbytečně netrpěly.

Odpírat si sváteční jídlo nemusíte, zůstaňte ale u malých porcí
Odpírat si sváteční jídlo nemusíte, zůstaňte ale u malých porcí

Polovinu kil přibereme o Vánocích

Podle vědců jsou vánoční svátky pro štíhlou linii a s ní související zdraví srdečně-cévní soustavy skutečně ohrožující. Kila navíc, která si během šesti týdnů kolem Vánoc dokážeme snadno obstarat, totiž v průměru představují více než polovinu celoročního přírůstku na váze. Příčinou nemusí být jen pokrmy, jejichž konzumaci bychom se přes rok obvykle vyhnuli, ale také přirozená tendence k omezení pohybu, například v podobě sportovních aktivit, kterých se jindy pravidelně účastníme.

Udržte si tělesnou i duševní pohodu

Abyste si vánoční čas užili bez vážnějších zdravotních následků a nepříjemných ponovoročních výčitek svědomí, držte se následujících doporučení:

  • Nedopusťte, aby vánoční večírky a následná „vyspávání“ zcela vyplnily volný čas určený ke zdravému pohybu. Pokud vás podobné společenské akce čekají, předem si naplánujte extra cvičení před a po těchto náročných dnech.
  • Než dojdete na vánoční večírek, dopřejte si zdravou svačinku. Předejdete tím nutkání ochutnat vše z nabízeného občerstvení.
  • Pokud jste pořadatelem party, povzbuďte hosty k odnesení si zbylých pochutin, pokud je nechcete po několik následujících dní konzumovat vy sami.
  • Nemusíte se zbytečně trápit odepřením si ne příliš zdravých, zato velmi lákavých servírovaných pokrmů. Jen to nepřehánějte s velikostí porce a počtem opakovaných návštěv švédského stolu.
  • Zaujměte na vánoční party ideální strategickou pozici. Tedy co nejdál od občerstvení a nejblíže tanečnímu parketu.
  • Omezte spotřebu alkoholu na minimum. Nejen že obsahuje nadbytek kalorií, ale zároveň povzbuzuje chuť k jídlu a snižuje vaši sebekontrolu.
  • Při přípravě vánočního cukroví letos zkuste zdravější alternativu. Použijte celozrnnou, žitnou nebo pohankovou mouku; namísto bílého cukru med, javorový sirup či třtinový cukr; živočišné tuky nahraďte těmi rostlinnými; nebojte se sušeného ovoce, …

(veri)

Zdroj: http://health.ninemsn.com.au/dietandnutrition/nutrition/693816/diets-christmas-survivor-diet

Autor článku:

MUDr. Veronika Richterová

Specializace: psychiatrie

Autorka působí jako psychiatr.

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: