Syndromu počítačového vidění se můžete zbavit

  • Redakce uLékaře.cz
  • 24.6.2013
  • Aktualizace: 24.6.2013
  • Zelený zákal

Pokud často a dlouho pracujete s počítačem, dost možná to také znáte: suché a citlivé oči, navíc doprovázené rozostřeným viděním a bolestí hlavy, případně páteře. Říká se tomu syndrom počítačového vidění, ale to neznamená, že by jím nutně museli trpět všichni, kdo pracují s  počítačem. Budete-li dodržovat správné pracovní návyky, pravděpodobně vás nebude vůbec trápit.

Syndrom doprovází rozostřené vidění, bolesti hlavy i páteře
Syndrom doprovází rozostřené vidění, bolesti hlavy i páteře

Jak ulevit svým očím

Při dlouhé práci na počítači své oči pochopitelně namáháme, mnoho lidí si však neuvědomuje, že svůj zrak často namáhá přespříliš a úplně zbytečně. Abyste ulevili svému zraku a vyhnuli se problémům s bolavýma očima, bolavou hlavou a bolavou páteří, zaveďte u sebe v kanceláři či doma následující opatření:

  • Nechte si zkontrolovat zrak – i když možná nepotřebujete brýle na čtení nebo řízení auta, můžete mít mírnou dioptrickou vadu, která se projeví právě při delším namáhání očí u  počítače. Lékař by vám měl oči vyšetřit a případně předepsat brýle, které můžete používat jenom při práci.
  • Nechte si předepsat správné brýle – možná nosíte brýle na čtení, nebo naopak na dálku, nicméně pro práci s počítačem jsou nejlepší speciální brýle zaostřující na střední vzdálenost. Řekněte očnímu lékaři o svých problémech a nechte si případně doporučit nové brýle, které budou přesně odpovídat potřebám vašeho zaměstnání.
  • Dělejte přestávky – přestávka nemusí znamenat marnění vaší pracovní doby. Prostě si úkoly, které nenamáhají oči (jako je kopírování materiálů, konzultace se spolupracovníky nebo telefonování), rozdělte rovnoměrně do své pracovní doby.
  • Zredukujte osvětlení – pokud pracujete pouze na monitoru počítače, snižte okolní osvětlení na minimum. Jestliže občas potřebujete více světla, můžete si přisvítit stolní lampou.
  • Upravte pozici monitoru – pokud na váš monitor dopadá oknem přímé světlo, je to pro vaše oči velmi namáhavé. Natočte monitor do jiné pozice nebo použijte žaluzie či závěsy, abyste zabránili rušivým odleskům.
  • Udržujte monitor čistý – prach a otisky prstů na monitoru představují pro vaše oči naprosto zbytečnou námahu navíc.

(vek)

Zdroj: www.aoa.org/x5263.xml

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+17 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: