Tabáková reklama kuřáky (ne)ovlivňuje

Téma, které je v mnoha zemích, včetně České republiky, tabu. Přesto je reklama na doutníky a cigarety téměř tak stará jako masové užívání nikotinu. Podporuje však reklama na tabákové výrobky nekuřáky ke kouření, nebo se těmto poutačům všeho druhu křivdí?

Reklama láká na určitou značku a zároveň chce získat nové zákazníky
Reklama láká na určitou značku a zároveň chce získat nové zákazníky

Více než dvousetletá tradice

Počátky reklamy na tabákové výrobky sahají do doby před více než 200 lety. První zdokumentovaná reklama tohoto druhu pochází z roku 1789 a objevila se pod hlavičkou firmy P. Lollard and Company v newyorských novinách New York Daily. Po tomto "výkřiku do tmy" následovalo období temna, první novodobou tabákovou reklamou se tak stala až reklama na tabákové výrobky Bull Durham z roku 1868, která dokonce použila i velmi poutavý reklamní slogan: "Ubal si sám".

Škodí, neškodí?

S nástupem dvacátého století a postupným zjišťováním, že kouření může být příčinou mnoha zdravotních problémů, došlo i na diskuzi, zda je reklama na cigarety škodlivá. Veřejnost, a to nejen ta odborná, se rozdělila na dva tábory. Jedna část se tabákových reklam zastává a tvrdí, že nekuřáky k nikotinovému potěšení neláká a pouze ovlivňuje již stávající kuřáky ve výběru značky. Druhá skupina naopak tvrdí, že reklama na tabákové výrobky může za nárůst počtu kuřáků, a to nejen mezi mladými lidmi. Kdo však má skutečně pravdu?

 

Pravda je šedá

Stejně jako v mnoha jiných věcech, i v názorech na tabákovou reklamu je pravda někde uprostřed. To, že reklama jednoznačně ovlivňuje výběr konkrétního tabákového výrobku, je naprosto zřejmé. Přesvědčit zákazníka o přednostech té které značky je základním pilířem každé reklamy.

Stejně tak jako nalákat nové zákazníky. V tom má zase pravdu druhá skupina. Před zákazem tabákových reklam totiž tyto reklamy ukazovaly kouření jako něco zcela normálního, co navíc udělá z muže pořádného chlapa a z nevinné holčičky sexy dračici. Proto byly tabákové reklamy plné drsných mužných kovbojů, krásné přírody a party skvěle se bavících lidí (samozřejmě s cigaretou v ruce). A nezkušený člověk ve snaze se těmto plakátovým hrdinům podobat podlehl… A zapálil si.

Reklama na ústupu

Z obou důvodů je proto dobře, že je tabáková reklama na ústupu a v mnoha zemích světa je již zakázaná. Paradoxně však počet kuřáků neklesá, a naopak pozvolna roste. Ne nadarmo se totiž říká, že zakázané ovoce chutná nejvíc.

(kam)

Zdroj: youthdevelopment.suite101.com

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x