Teplé dny prospívají slabým a nemocným, ale…

Dnes už to pociťujeme mnohem méně, ale naši předci vnímali rozdíl mezi zimní a letní stravou velmi zřetelně. Zatímco zimní strava bývala jednotvárná a postrádala větší množství vitamínů a dalších důležitých látek, v létě lidé doplňovali vitamíny a stopové prvky z čerstvé zeleniny a ovoce.

Běžná sezónní strava nemocnému často nestačí a živiny je třeba doplnit uměle
Běžná sezónní strava nemocnému často nestačí a živiny je třeba doplnit uměle

Když příroda nestačí

Přestože i zdravý člověk občas pociťuje „jarní únavu“, obvykle mu stačí doplnit všechny důležité látky pestrou a čerstvou letní stravou. Jsou však bohužel situace, kdy tradiční strava musí ustoupit moderní medicíně. U lidí nemocných, seniorů nebo lidí po náročném operačním zákroku je potřeba dodat tělu ještě více potřebných živin, než obsahuje čerstvá letní strava. V současné době je možné vybírat z širokého sortimentu přípravků tekuté výživy, kdy nemocný nebo oslabený člověk dostane přesně ty látky, které jeho organismus nejvíce potřebuje. Nejčastěji jsou to tyto:

  • Energie – u některých onemocnění, například při onemocněních trávicího systému nebo po cévní mozkové příhodě, není možné dodat organismu dostatek energie běžnou stravou. V tomto případě jsou nenahraditelné vysokoenergetické přípravky tekuté výživy, nutridrinky.

  • Bílkoviny – jsou důležité pro regeneraci poškozených tkání a jejich udržování. Zvláště při rekonvalescenci po dlouhé nemoci, po operacích nebo u seniorů potřeba bílkovin stoupá.

  • Vláknina – je nezbytná pro správnou činnost střev a chrání nás před zažívacími potížemi i před zhoubným onemocněním střev. Dostatečný podíl vlákniny ve stravě podporuje vyprazdňování a čistí střeva od škodlivých nebo potenciálně karcinogenních látek.

  • Vitamíny a stopové prvky – jsou často obsažené v čerstvém ovoci a zelenině, které přes zimu jíme méně. V přípravcích tekuté výživy jsou obsaženy všechny potřebné vitamíny a stopové prvky v optimálním množství.

(vek)

Zdroj:
www.webmd.com
homecooking.about.com

Líbí se vám článek?
-1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Nové téma | zodpovězené dotazy
nemocna | Od: Hanka | 17.2.2017 15:18
Já se teda snažím jíst ovoce a
zeleninu i přes zimu, ale stejně mi to
od nemoci nezabrání.
reagovat
re:nemocna | Od: Lenka | 21.2.2017 12:09
Tak to chce dobře jíst a žít aktivně.
Já stejně i tak občas sáhnu po
potrevinových doplňcích.
reagovat
re:re:nemocna | Od: Jitka | 24.2.2017 11:45
Mám to podobně. Beru probiotika
Prolacton a do toho ještě Vitamin C
a B.
reagovat
re:re:re:nemocna | Od: Hanka | 1.3.2017 11:36
O probiotikách jsem právě
přemýšlela, jestli by mi nepomohly.
reagovat
re:re:re:re:nemocna | Od: Lenka | 3.3.2017 12:12
Probiotika jsou super po
antibioticich, ale já je beru pořád i
jako prevenci a třeba tuhle zimu
jsem poprvé zvládla bez nemoci.
reagovat
re:re:re:re:re:nemocna | Od: Nina | 6.3.2017 12:24
Já beru taky ten Prolacton a jak píše
Lenka tak letos taky v pohode.
reagovat
re:re:re:re:re:re:nemocna | Od: Martina | 8.3.2017 12:24
Já jsem byla pořád nemocná, i když
vyšetření byly ok. Ae pořád ve
stresu, takže to bylo dost tím a co
beru probiotika, tak o dost lepší.
reagovat
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: