Uplavte osteoporóze!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 29.3.2008
  • Aktualizace: 13.4.2011
  • Osteoporóza

Nezbytnou součástí prevence a léčby osteoporózy je aktivní pohyb. Rády byste cvičení doma doplnily další aktivitou? Co takhle zkusit cvičení ve vodě a nebo rovnou plavání?

Neumíte plavat? Alespoň ve vodě cvičte
Neumíte plavat? Alespoň ve vodě cvičte

Plavte, plavte..

Cvičení ve vodě je nejen příjemná, ale i zdravá aktivita. Jako každé cvičení, i plavání pomáhá posílit svaly a zpevnit kosti. Svalové úpony totiž přenášejí působení pohybů na kost. Tím se v kosti tvoří slabý proud, který osteocyty a osteoblasty, vzájemně propojené kostní buňky, rozpoznají a reagují na něj vyšší novotvorbou kostní tkáně. Tento mechanismus umožní kostem rozložit si vyšší mechanické napětí a zvládnout tak bez poškození i větší zátěž.

Ve vodě cvičíme proti mírnému odporu, což je pro zesílení kostí a posílení svalů jen a jen dobře. Pohyby by měly být plynulé. Rozhodně je nutné vyvarovat se skoků. Pokud už jste v bazénu, je lepší držet se dál od kraje, aby jiný skokan neskončil na vašich zádech.

Na teplotě záleží

Pro cvičení ve vodě je důležitá správná teplota vody, alespoň 20° C. Vyšší teplota totiž zabrání vzniku svalových stažení, která působí bolest. Na bolest člověk reaguje dalším stažením svalů, a to vede opět k bolesti, čímž se bludný kruh uzavírá.

 

Pobyt ve vodě je dobré si rozdělit do několika kratších úseků. Pokud pobýváte ve volné přírodě, můžete se i lehce opalovat a zvýšit si tak v těle množství vitaminu D3, který je důležitý pro kosti.

Plavání všemi styly nebo jen splývání na hladině prospívá nejvíc páteři. Ta musí zaujmout fyziologickou polohu – jinak by šel plavec ke dnu. Pokud trpíte problémy s krční páteří, je lepší se vyhnout stylu prsa anebo jej provádět správně – tedy s ponorem hlavy. V žádném případě se nedoporučuje plavat tento styl s hlavou nad vodou se zalomenou krční páteří.

Příjemný pocit nade vše

Stejně jako pro jakékoli jiné cvičení i pro pohyb ve vodě platí, že nám má přinášet příjemné pocity. Rozhodně nesmíme cvičit přes bolest. V okolí bazénu je navíc třeba dávat velký pozor na kluzkou podlahu.

Cvičení ve vodě má kromě výše uvedeného i další velké plus. Znáte nějaký jiný pohyb, při kterém si protáhnete celé tělo a přitom na sobě nezaznamenáte ani kapku potu?

Zdroj: Kocián J, Macourková M. Cvičení při odvápnění kostí. Triton 2000.

(ela)

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x