Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Úskalí fastfoodu: Může akrylamid přispět ke vzniku rakoviny?

Publikováno: 12.9.2009Aktualizace: 12.9.2009Léčba rakoviny
 
Spory panující kolem akrylamidu a jeho vlivu na vznik rakoviny se táhnou již řadu let, výsledky jsou však rozporuplné a pro veřejnost často matoucí. V několika studiích bylo prokázáno, že akrylamid ve velkých dávkách může způsobovat rakovinu u laboratorních potkanů. Velké množství akrylamidu také u lidí prokazatelně poškozuje nervový systém.

Prozatím ale neexistují důkazy, že by malé množství akrylamidu v potravě mělo karcinogenní vliv i na člověka. Riziko látek pro vznik rakoviny u lidí nemůžeme hodnotit pouze na základě studií, při kterých byly podávány vysoké dávky laboratorním zvířatům. Závěry o tom, jak akrylamid způsobuje rakovinu, proto je nutno považovat za ukvapené.

Fastfoodovému jídlu je přesto lepší se vyhnout
Fastfoodovému jídlu je přesto lepší se vyhnout

Důkazů je stále málo

Studie publikovaná roku 2003 v British Journal of Cancer sledovala v průběhu pěti let stravu tisícovky onkologických pacientů a stravu více než 500 zdravých jedinců. Tato studie nezjistila žádné důkazy toho, že by konzumace potravin s vysokým obsahem akrylamidu měla zvyšovat riziko rakoviny tlustého střeva, močového měchýře a ledvin.

Lidé, kteří se stravovali zejména ve fastfoodových restauracích a jejich strava obsahovala velké množství akrylamidu, neměli zvýšené riziko vzniku rakoviny v porovnání s těmi, kteří se potravinám obsahujícím akrylamid vyhýbali. Vztah mezi rizikem vzniku rakoviny a obsahem akrylamidu v jídle proto není snadné potvrdit ani vyloučit.

Může nedostatek důkazů vyvrátit podezření?

Přestože výsledky nejnovějších studií nenaznačovaly, že by mezi rakovinou a akrylamidem v potravě existovala nějaká souvislost, bylo zapotřebí dalšího výzkumu, který by lékařům poskytl bližší a přesnější informace. Americký úřad pro kontrolu léčiv a potravin (US Food and Drug Administration) vyvinul snahu zjistit, jak se akrylamid během tepelné úpravy potravin tvoří a jakým způsobem ovlivňuje funkci lidského těla.

Akrylamid je u žen spojen s rakovinou vaječníků a dělohy

Studie holandských vědců z loňského roku dala za pravdu skeptikům a potvrdila, že ženy, které v potravě přijímají větší množství akrylamidu, se nacházejí ve dvojnásobném riziku rakoviny vaječníků a dělohy. Jde o dávku odpovídající množství akrylamidu obsaženého v balíčku čipsů, polovičním balení sušenek nebo porci hranolků denně.

V každém případě je tedy dobré se rychlému občerstvení a jeho chuťově lákavým pokrmům s vysokým obsahem akrylamidu zdaleka vyhnout.

Přečtěte si také: Akrylamid – skrytý fastfoodový zabiják?

(hak)

Zdroje: Acrylamide: Snack Food Cancer Risk or Not?http://www.swedish.org/16408.cfm Study finds acrylamide link to cancer in women http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1571290/Study-finds-acrylamide-link-to-cancer-in-women.html

 
 
 

  Související obsah

  Poradna lékaře

rakovina vajecniku  více

  Poradna lékaře

Dobrý den. Je mi 36let. P...  více

 
 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Děti - bolest břicha

  Domácí lékař

Děti - bolest břicha  více

  Poradna lékaře

akné  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Josef Němeček | plastická chirurgie, Ostrava Hrabůvka  více