Užijte si Vánoce bez stresu – letos už doopravdy

Měly by to být svátky klidu a pohody, ale v dnešní uspěchané a náročné době tomu tak ve většině rodin není. Finanční náročnost nákupů, úklid na poslední chvíli a někdy i společná setkání, která jsou ne vždy příjemná a poklidná – to vše přináší nervozitu a napětí. S našimi tipy si ale Vánoce užijete klidně a ve zdraví.

Nedělejte vše sami a zapojte i děti!
Nedělejte vše sami a zapojte i děti!

Nákup dárků krok za krokem

  1. Rozpočet naplánujte. Dopředu našetřete na dražší dárky nebo nakupujte již během roku, prosincové výdaje pak nebudou tak horentní. Počítejte i s dalšími položkami, které jsou koncem roku vyšší než jindy – jde například o nákup potravin, telefonní účty apod.
  2. Vybírejte hlavně dárky pro radost. V dnešní konzumní době je pro mnoho lidí důležité pořídit cokoli, hlavně za vysokou cenu. To ovšem neznamená, že budete s takovým darem nejúspěšnější. Drobnost od srdce mnohdy dokáže potěšit víc než nicneříkající drahá věc.
  3. Omezte obdarovávané. Slavíte-li Vánoce ve velkém kruhu rodiny či přátel, počet dárků, které nakupujete, může být značný. Domluvte se proto předem, že budete obdarovávat například jen děti. Všem se tím uleví.
  4. Nakupujte se seznamem a včas. Než se vypravíte „na dárky“, rozmyslete si, co chcete sehnat. Budete pak úspěšnější, než když budete bezcílně bloudit po nákupním centru. Začněte se sháněním včas, vyhnete se tak davům lidí, kteří řeší nákupy na poslední chvíli, a budete mít i větší výběr.
  5. Pracujte s internetem. Jde o velmi pohodlný způsob obstarávání čehokoli, ovšem nesmíte to nechat na poslední chvíli.

V kuchyni s úsměvem

  1. Rozdejte úkoly. Je zbytečné, abyste vše dělali sami. Malé děti budou nadšené, že mohou pomoci s cukrovím, ti starší zase už zvládnou i náročnější úklid. A nezapomeňte, dělba práce se týká i dospělých!
  2. Předzásobte se. Trvanlivé potraviny a co ještě můžete, pořiďte dříve, než bude v supermarketech největší nápor. Připravte si pečlivý seznam, ať vše nakoupíte najednou a nemusíte se pro chybějící položky několikrát vracet.
  3. Vyzkoušejte to online. Rozšiřuje se počet řetězců, které nabízejí nákup potravin přes internet. Je to velmi pohodlné, vše vám dovezou až domů. Nevýhodou je však vyšší cena, než když nakupujete osobně.
  4. Zamluvte si restauraci včas. Pokud se chystáte na slavnostní večeři či oběd v době svátků, nezapomeňte, že podobný nápad má více lidí, a rezervujte si stůl s dostatečným předstihem – ve vytížených podnicích i několik měsíců dopředu.

Setkání na úrovni

  1. Stres je normální. Adventní čas je jedním z nejnáročnějších období v roce. Mějte to proto na paměti a nestyďte se, pokud si připadáte vyčerpaní a ve špatné náladě.
  2. Nečekejte zázraky. Pokud nemáte dobré rodinné vztahy, nedoufejte, že se to během svátků změní. Byli byste spíše zklamaní. Vyhněte se rizikovým tématům a bavte se zcela obecně.
  3. Vymyslete program. Jakákoli činnost, např. volejbalový zápas či bowlingový turnaj, může otupit hrany – setkání s příbuznými pak proběhne většinou hladčeji. Při aktivitě je méně možností narazit na konflikt či střet názorů.
  4. Pošlete pohledy a dopisy včas. I v době e-mailů a sms zpráv potěší obyčejná pohlednice. Myslete ale na to, že je potřeba ji poslat s předstihem, obzvlášť pokud píšete do zahraničí. Přání, které dorazí po svátcích, nezahřeje srdce zdaleka tolik.

A hlavně to zdraví

  1. Odpočívejte. Jste-li unavení, odpočiňte si. Nic se nestane, když budete mít pět druhů cukroví místo deseti nebo pokud umyjete okna až na jaře.
  2. Nepřejídejte se. Vánoce jsou svátky blahobytu a na váze je to po Novém roce často znát. Jezte s mírou, ať nezačínáte leden dietou.
  3. Myslete na pohyb. Když půjdete před štědrovečerní večeří na dlouhou vycházku, bude vám více chutnat. Pravidelná tělesná aktivita je během svátků důležitá.
  4. Nezapomínejte na spánek. Využijte volných dnů k tomu, abyste se pořádně prospali a dohnali deficit předchozích měsíců.

(vesa)

Zdroj: http://www.betterhealth.vic.gov.au/bhcv2/bhcarticles.nsf/pages/Christmas_tips_to_reduce_the_stress

Autor článku:

MUDr. Veronika Šabatová

Autorka je pediatr-neonatolog.

Líbí se vám článek?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Rakovina prostaty (2. díl)
Články: Rakovina prostaty (2. díl)
V časných stadiích rakoviny...
Kdy nám hrozí ztráta čichu?
Články: Kdy nám hrozí ztráta čichu?
Ztráta čichu neboli anosmie...
Pozor na zvětšené lymfatické uzliny – mohou značit zánět i rakovinu
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: