Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Užívání konjugované linolové kyseliny pomáhá snižovat obsah tělesného tuku

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 20.10.2008Medicína
 
Doktor Jean-Michel Gaullier se svými kolegy z The Scandinavian Clinical Research AS v Kjeller v Norsku zjistili, že suplementace konjugované linolové kyseliny (CLA) snižuje obsah tělesného tuku. Výsledky této randomizované dvojitě slepé studie byly uveřejněny v roce 2004 v červnovém čísle časopisu American Journal of Clinical Nutrition.

Do studie bylo zahrnuto celkem 180 dobrovolníků s BMI (body mass index) 25 až 30 kg/m2. Tito lidé se mohli po dobu studie stravovat dle libosti, užívali však navíc buď volnou mastnou kyselinu linolovou (FFA), triacylglycerol kyseliny linolové, nebo placebo z olivového oleje.

Výsledky studie ukázaly, že ve srovnání se skupinou s placebem byl objem tělesného tuku měřený pomocí absorpce rtg záření ve tkáni o 8,7 % nižší u skupiny užívající triacylglycerol CLA a o 6,9 % nižší ve skupině užívající volnou mastnou kyselinu CLA. Tyto změny nebyly spojeny se cvičením či dietou.

Ve skupině s volnou kyselinou CLA došlo k relativnímu zvýšení LDL cholesterolu, ve skupině užívající triacylglycerol CLA k poklesu HDL. V žádné ze sledovaných skupin nedošlo ke změně glykovaného hemoglobinu. Vedlejší účinky, které byly většinou gastrointestinálního původu, byly ve všech skupinách obdobné.

Vědci uvedli, že dlouhodobá suplementace volnými mastnými kyselinami CLA nebo triacylglycerolem CLA snižuje obsah tělesného tuku u zdravých dospělých s nadváhou. Je ještě třeba dalších studií, aby se zjistil vliv CLA na kardiovaskulární nemoci, diabetes a oxidativní stres.

Zdroj:
Am J Clin Nutr. 2004;79:1118-1125

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 

  Poradna lékaře

Otok kolena  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Petr Korbélyi | praktický lékař pro dospělé, Němčice nad Hanou  více