Ve vodě se dá nejen plavat, ale i cvičit aerobik

Můžete být zarytí odpůrci cvičení všeho druhu, ale určitě jste někdy zaslechli slovo akvaaerobik. Jde o cvičení ve vodě, které může prospět nejen vašim křečovým žilám.

Ve vodě se dá nejen plavat, ale i cvičit nyní poměrně populární aquaaerobik
Ve vodě se dá nejen plavat, ale i cvičit nyní poměrně populární aquaaerobik

S „vodním aerobikem“ se poprvé začalo před více než 15 lety v USA. Původně se prováděl jen v hluboké vodě s pomocí speciálního nadlehčovacího pásu a užíval se při rehabilitaci pohybového aparátu u špičkových atletů léčících se ze zranění. Brzy si tato metoda získala značnou pozornost dalších sportovců nejen jako léčebná a rehabilitační metoda, ale také jako způsob zvýšení fyzické kondice.

Cvičení s nadlehčovacím pásem v hluboké vodě se stalo základem nové skupiny cvičebních oborů – tzv. impact-free cvičení. Jeho podstatou je fakt, že při nich nevznikají nárazy, a cvičení tak nezatěžuje kosti, klouby ani páteř. Tyto druhy cvičení jsou velmi oblíbené mezi širokou veřejností, protože nemají skoro žádná omezení.

Tisíckrát lehčí než na souši

A co vás ve vodě čeká konkrétně? V bazénu se se zapnutým nadlehčovacím pásem vznášíte ve svislé poloze po krk ve vodě. Nohy se nedotýkají dna, a tím jsou vyloučeny veškeré nárazy. Voda klade odpor ve všech směrech, ve kterých se při cvičení pohybujete, a to je velké pozitivum pro celé tělo.

 

Protože je tělo ponořeno, dochází automaticky vlivem hydrostatického tlaku vody ke snížení krevního tlaku a ke zlepšení srdeční funkce při cvičení. V neposlední řadě se dostaví také masážní efekt měkkých tkání – podkoží, šlach a svalů – a na povrchu uloženého žilního systému, který potom lépe navrací krev z periferních tkání do srdce.

Jak taková „vodní“ lekce vypadá?

Jedna sestava cvičení trvá 60 minut a skládá se z 50 minut intenzivního cvičení a z 10 minut závěrečné relaxace. Ke cvičení se můžete kdykoli připojit – nejsou stanoveny výkonnostní, věkové ani váhové kategorie. Akvaaerobik je tedy vhodný i pro seniory, lidi po úrazech nebo s pohybovými potížemi a také, možná překvapivě, pro neplavce.

Optimální teplota vody při cvičení je 27–30 °C (u starších lidí a těch, kteří mají křečové žíly, se doporučuje voda trochu chladnější). Výhodou je, že si na hodinu akvaaerobiku nepotřebujete nosit žádné speciální pomůcky. Ty si totiž půjčíte přímo u bazénu. Takže stačí opravdu jen plavky.

Zdravotní pozitiva akvaaerobiku:

  • Nezatěžuje velké klouby a páteř – dochází skoro k absolutnímu odlehčení kloubů i páteře. Zvyšuje, nebo alespoň udržuje pevnost kostí – je základem pro prevenci osteoporózy(www.osteoporoza.cz).
  • Srdeční tep při cvičení ve vodě je nižší, než kdyby se cviky prováděly se stejnou intenzitou na suchu; to má velmi pozitivní vliv na kardiovaskulární systém.
  • Vede ke zrychlení hojivých procesů svalů, šlach, kostí a kloubů – cvičení ve vodě je proto vhodné pro rehabilitace po úrazech a operacích.
  • Díky odporu vody se nemusí tělo nadměrně přepínat, přitom trénuje svalovou sílu a vytrvalost, flexibilitu (ohebnost), zlepšuje se svalový tonus (napětí), vyrovnávají se svalové dysbalance (stav nevyváženosti svalových skupin) – jde o velmi komplexní (celistvé) cvičení pro celé tělo. Zajímavostí je, ač se to ze břehu bazénu třeba nezdá, že akvaaerobik nutí udržovat stabilitu břišních a zádových svalů během všech cviků.
  • Hydrostatický tlak (tlak vody na vaše tělo) zlepšuje krevní oběh a pomáhá snížit zadržování vody v těle. Díky tlaku vody na povrch těla vzniká tzv. masážní efekt, který přispívá nejen ke snazšímu odbourávání podkožního tuku a tím k formování postavy, k prevenci celulitidy a bolestí svalů, ale také ke zlepšení žilního návratu do srdce, což je velké ulehčení pro křečové žíly.
  • Cvičenec si může zvolit své vlastní tempo a rozsah cvičení podle subjektivního pocitu a s přihlédnutím k aktuálnímu zdravotnímu stavu. Hodinu tak mohou absolvovat i méně fyzicky zdatní jedinci.
  • I když se při cvičení člověk často potí, nikdy se nebude při akvaaerobiku cítit nepříjemně zpocený.
  • Jste cele ponořeni ve vodě a tento fakt může povzbudit i ty, kteří se jinak při aerobiku stydí. Cvičenec nemusí být plavec, hlava se nikdy nepotápí pod vodu.
  • Při cvičení je jen nepatrné nebezpečí zranění.
  • Pohybem ve vodě dochází k fyzickému i psychickému uvolnění – třeba poprvé poznáte fakt, že i cvičení může být velkou zábavou!

Zkuste se tedy ve svém okolí poohlédnout po hodině akvaaerobiku, vždyť je to vlastně taková „chytrá posilovna“ nejen pro vaše tělo, ale i mysl.

(jnl)

Zdroje:
http://home.tiscali.cz:8080/aquaaerobic/aquaaerobic.htm
http://www.aerobicstudio.cz

Líbí se vám článek?
+7 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x