Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Velká studie nepotvrdila zásadní prospěch pro ženy z užívání vápníku

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 20.10.2008Medicína
 
V rozsáhlé studii, která trvala po dobu 7 let u žen starších 50 let, se nepotvrdil zásadní prospěch z užívání vápníku a vitaminu D v prevenci lámavosti kostí. Tato zpráva byla uveřejněna v časopisu New England Journal of Medicine. Neprokázal se ani pozitivní efekt těchto suplementů v prevenci rakoviny tlustého střeva.

Do studie bylo zahrnuto celkem 36 282 zdravých žen ve věku 50 až 79 let. Byla součástí tzv. Women's Health Initiative, rozsáhlého národního projektu, který ověřoval účinnost některých doporučení. V rámci tohoto projektu již bylo mimo jiné zjištěno, že nízkotučná dieta neochrání před rakovinou prsu nebo tlustého střeva.

Účastnice této studie byly randomizovány do skupiny se suplementací 1000 mg vápníku a 400 IU vitamínu D denně, nebo do skupiny s placebem. Sledovány byly po dobu 7 let. Hodnotil se vliv diety na kostní denzitu, lámavost kostí a rakovinu tlustého střeva.

Výsledky této studie ukázaly, že z celkového počtu žen ve studii ( 36 282) byl pozorován po dietě se suplementací vápníku a vitamínu D pouze u 1 % žen nárůst kostní denzity. Ve sledované skupině žen nebyl prokázán žádný vliv suplementace na výskyt rakoviny tlustého střeva. Byl zjištěn pozitivní vliv vápníku a vitaminu D na výskyt zlomenin krčku kosti stehenní snížením jejich výskytu o 29 % u žen mladších 60 let a o 21 % u žen starších 60 let.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Tajemství cílené léčby

  Články o zdraví

Tajemství cílené léčby  více

  Poradna lékaře

Syfilis  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Alena Frausová | chirurgie, Praha 13  více

Glaukomový test

  Kalkulačka

Glaukomový test  více

  Poradna lékaře

Bolení břicha (žaludku´)  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Jaroslava Chaloupková | praktický lékař pro děti a dorost, Praha 20  více

Děti - zrychlený dech

  Domácí lékař

Děti - zrychlený dech  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Jana Hajdučková | stomatologie, Ostrava Kunčice  více