Vitamín B2

  • Redakce uLékaře.cz
  • 30.7.2008
  • Aktualizace: 11.4.2013
  • Ordinace

Vitamin B2 (riboflavin)

Nejen vitamín A je důležitý pro správné vidění, i vitamín B2 nám pomáhá dobře vidět. Jeho nedostatek způsobuje u experimentálních zvířat vznik šedého zákalu, což je u starších lidí jedna z významných příčin poruchy zraku, která dotyčného dovede až na operační sál.

Pestrá strava zajistí dostatečný přísun vitamínu B2
Pestrá strava zajistí dostatečný přísun vitamínu B2

K čemu je dobrý

Riboflavin je důležitý pro dobrý stav kůže, očí, funkce srdce a dalších orgánů. Jelikož má významný vliv na metabolismus cukrů, tuků a aminokyselin, ovlivňuje celkovou energetickou přeměnu v organismu. Jako součást enzymů v dýchacím řetězci je nezbytný pro základní buněčný metabolismus.

Kde se nachází

Riboflavin je obsažen jak v živočišných, tak v rostlinných potravinách. Nejvíce ho naleznete v mase, mléce, vejcích, játrech a ledvinách, obilných klíčcích, droždí, luštěninách a obilninách. Opět platí, že pokud se stravujete pestře, měli byste mít zajištěný dostatečný přísun vitamínu B2.

Doporučené téma: Léčba bolesti

Poslední článek:
Co dělat, když má dítě horečku?
Vysoká teplota u malého dítěte je vždy signálem ke zvýšené pozornosti. Víte, co všechno může horečku vyvolat a...  zobrazit téma

Když je ho málo nebo chybí

Pokud byste měli nedostatek vitamínu B2, patrně by se u vás objevily trhliny v ústních koutcích, bolest a pálení rtů, pálení jazyka, záněty dásní, pálení očí, záněty spojivek. Dále by vás mohla postihnout chudokrevnost, světloplachost, poruchy funkce nervů. Nedostatek vitamínu B2 se může projevit také na psychice a intelektu - u děti bylo popsáno zpomalení duševního vývoje a u dospělých poruchy osobnosti. Předávkování riboflavinem nehrozí, jeho nadbytek je vylučován z těla ven.

Užívání riboflavinu

Riboflavin můžete užívat, pokud trpíte např. obtížemi uvedenými v odstavci o nedostatku tohoto vitamínu, pokud máte nervové onemocnění, užíváte antikoncepci či je vaše strava nedostatečně pestrá nebo založená na hotových výrobcích a rychlém občerstvení.

  • Denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé = 1,4-1,8mg pro muže, 1,1-1,3mg pro ženy
  • Denní doporučená dávka pro děti ve věku 7-10 let = 1,2 mg, 4-6 let = 1 mg, 1-3 roků = 0,8 mg.
  • Denní doporučená dávka pro těhotné ženy = 1,6 mg

Pokud se domníváte, že byste měli užívat vitamín B2, zejména jestliže trpíte výše uvedenými obtížemi, doporučujeme je prokonzultovat s vaším lékařem (především proto, aby se bezpečně zjistilo, zda je váš stav způsoben pouhým nedostatkem tohoto vitamínu).

Líbí se vám článek?
+8 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: