Vitamín B2

  • Redakce uLékaře.cz
  • 30.7.2008
  • Aktualizace: 11.4.2013
  • Ordinace

Vitamin B2 (riboflavin)

Nejen vitamín A je důležitý pro správné vidění, i vitamín B2 nám pomáhá dobře vidět. Jeho nedostatek způsobuje u experimentálních zvířat vznik šedého zákalu, což je u starších lidí jedna z významných příčin poruchy zraku, která dotyčného dovede až na operační sál.

Pestrá strava zajistí dostatečný přísun vitamínu B2
Pestrá strava zajistí dostatečný přísun vitamínu B2

K čemu je dobrý

Riboflavin je důležitý pro dobrý stav kůže, očí, funkce srdce a dalších orgánů. Jelikož má významný vliv na metabolismus cukrů, tuků a aminokyselin, ovlivňuje celkovou energetickou přeměnu v organismu. Jako součást enzymů v dýchacím řetězci je nezbytný pro základní buněčný metabolismus.

Kde se nachází

Riboflavin je obsažen jak v živočišných, tak v rostlinných potravinách. Nejvíce ho naleznete v mase, mléce, vejcích, játrech a ledvinách, obilných klíčcích, droždí, luštěninách a obilninách. Opět platí, že pokud se stravujete pestře, měli byste mít zajištěný dostatečný přísun vitamínu B2.

Doporučené téma: Střevní záněty

Poslední článek:
Střevních zánětů celosvětově neubývá. Proč a kde je nárůst nejvyšší?
Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida jsou stále na vzestupu. Alespoň podle nejnovějších průzkumů. Je však situace...  zobrazit téma

Když je ho málo nebo chybí

Pokud byste měli nedostatek vitamínu B2, patrně by se u vás objevily trhliny v ústních koutcích, bolest a pálení rtů, pálení jazyka, záněty dásní, pálení očí, záněty spojivek. Dále by vás mohla postihnout chudokrevnost, světloplachost, poruchy funkce nervů. Nedostatek vitamínu B2 se může projevit také na psychice a intelektu - u děti bylo popsáno zpomalení duševního vývoje a u dospělých poruchy osobnosti. Předávkování riboflavinem nehrozí, jeho nadbytek je vylučován z těla ven.

Užívání riboflavinu

Riboflavin můžete užívat, pokud trpíte např. obtížemi uvedenými v odstavci o nedostatku tohoto vitamínu, pokud máte nervové onemocnění, užíváte antikoncepci či je vaše strava nedostatečně pestrá nebo založená na hotových výrobcích a rychlém občerstvení.

  • Denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé = 1,4-1,8mg pro muže, 1,1-1,3mg pro ženy
  • Denní doporučená dávka pro děti ve věku 7-10 let = 1,2 mg, 4-6 let = 1 mg, 1-3 roků = 0,8 mg.
  • Denní doporučená dávka pro těhotné ženy = 1,6 mg

Pokud se domníváte, že byste měli užívat vitamín B2, zejména jestliže trpíte výše uvedenými obtížemi, doporučujeme je prokonzultovat s vaším lékařem (především proto, aby se bezpečně zjistilo, zda je váš stav způsoben pouhým nedostatkem tohoto vitamínu).

Líbí se vám článek?
+8 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: