Vitamín B5

  • Redakce uLékaře.cz
  • 30.7.2008
  • Aktualizace: 22.3.2013
  • Ordinace

Je všude…

Vitamín B5 je znám spíše pod názvem kyselina pantotenová. Název kyseliny pantotenové je odvozený od řeckého slova “pantos - tj. všudepřítomný“. Vyskytuje se ve všech tkáních našeho těla a její funkce je nezastupitelná. Byla objevena již v roce 1933 a dosud si získává velkou pozornost.

Při pojídání vajec a mléka se nedostatku vitamínu B5 bát nemusíte
Při pojídání vajec a mléka se nedostatku vitamínu B5 bát nemusíte

K čemu vitamín B5 slouží?

Kyselina pantotenová je součástí mnoha enzymů - bílkovin řídících chemické reakce v našem těle. Je součástí tzv. koenzymu A, který se účastní při základní přeměně cukrů, tuků a mnoha dalších látek našeho těla. Jako součást koenzymu A je kyselina pantotenová skutečnou křižovatkou řady chemických pochodů v těle.

Kyselina pantotenová má protistresové účinky a to především díky svému působení na nadledviny, kde podporuje tvorbu hormonů. Při jejím nedostatku dochází k vyčerpání nadledvin (viz Projevy nedostatku).

Doporučené téma: Střevní záněty

Poslední článek:
Ulcerózní kolitida: nemoc několika tváří. Znáte je opravdu všechny?
Ulcerózní kolitida patří mezi tzv. nespecifické střevní záněty. Rozsah postižení střeva a závažnost neboli tíže...  zobrazit téma

Kde všude je?

Nejbohatšími zdroji kyseliny pantotenové jsou játra, mléko, vejce a kvasnice.

Mám ho dost?

V padesátých letech minulého století byl proveden pokus na dobrovolnících, kterým byla podávána strava zbavená vitamínu B5. Po prvních dvou týdnech pociťovali sledované osoby únavu s potřebou spát i během dne. Ve třetím týdnu byli postiženi zácpou a ztrátou chuti k jídlu. Ve čtvrtém týdnu byli podráždění, nespokojení a zesláblí.

 

Projevy nadbytku nejsou u člověka známy.

Možná rizika

Opatrnosti je třeba při přecitlivělosti na kyselinu pantotenovou a při léčbě streptomycinem používaným u těžších infekcí.

Kdy začít s jeho užíváním?

Kyselina pantotenová nám může prospět při překonávání dlouhodobého stresu, odstranění únavy nebo při poruchách spánku.

Pokud utrpíme menší zranění, dá se vitamín B5 využít ve formě lokálně nanášených přípravků k urychlení hojení ran a popálenin nebo odstranění zánětlivých procesů na sliznicích.

Ke správnému fungování nám postačí 5-6 mg kyseliny pantotenové na den. K léčebným účelům se užívají dávky několikanásobně vyšší, tj. 200-400 mg na den.

Máte-li dojem, že trpíte nedostatkem kyseliny pantotenové, kupte si některý z mnoha nabízených potravních doplňků, lékárník Vám jistě ochotně poradí s výběrem. Zvažte však, zda v jednotlivých případech nekonzultovat výběr předem s lékařem.

Líbí se vám článek?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x