Vitamin C pomáhá podpořit imunitní systém

Zima dává našemu organismu zabrat. Chybí mu dostatek slunečního svitu, a často i vitaminy z čerstvého ovoce a zeleniny. A nejvíce nám chybí ten, na jehož nedostatek v populaci si odborníci stěžují po celý rok, nejenom v zimě – vitamin C. Ten hraje významnou roli v podpoře imunitního systému a na rozdíl od mnoha jiných vitaminů se nevyskytuje ve stravě živočišného původu. Tělo si jej nedokáže ukládat do zásoby, a proto jeho příjem musí být pravidelný a dostatečný.

Právě vitamin C pomáhá podporovat imunitní systém, a není náhodou, že při nachlazení se konzumace „čaj s citronem“ stala naprostou klasikou. Citrusové plody jsou jedním z nejbohatších zdrojů tohoto vitaminu. Výskyt infekčních onemocnění se právě v zimním období zvyšuje a riziko, že se potkáme s nebezpečným virem či bakterií, roste. Nepochybně – pokud chceme zůstat v zimě zdraví, neměli bychom svůj jídelníček a obsah vitaminů v něm ponechat pouhé náhodě.

Vysoký obsah vitamínu C mají například citróny
Vysoký obsah vitamínu C mají například citróny

Vitaminové bomby

Málokdo si uvědomuje, nakolik je náš jídelníček i v dnešní době ovlivněn ročním obdobím, ve kterém se právě nacházíme. Většina majitelů restaurací vám například potvrdí, že přes zimu stoupá spotřeba červeného vína na úkor bílého. Naopak zeleninové a ovocné saláty si stále ještě mnoho lidí spojuje především s teplým letním obdobím. Přestože v zimě si mnoho z nás dá raději horkou polévku než salát, měli bychom vitaminy, a především právě ono důležité „céčko“, vědomě doplňovat. Jeho denní doporučená dávka je přibližně 100 mg, kuřáci by měli přijímat zhruba dvojnásobek.

Večery u šípku

Nemusíme se spoléhat jenom na čerstvé ovoce a zeleninu, v doplňování vitaminových rezerv nám mohou pomoci i potravinové doplňky nebo bylinné čaje. Není tajemstvím, že právě šípek je jedním z nejbohatších zdrojů vitaminu C, proto by čaj z těchto plodů za dlouhých zimních večerů neměl na našem stole chybět.

Vitamin „ukrytý“ ve slunci

Každý ví, že naprostou většinu vitaminů získáváme z potravy, existuje však výjimka. Vitamin D si naše tělo dokáže vytvořit samo, potřebuje k tomu však dostatek slunečního záření, a toho je v zimě také poskrovnu. Taková je daň, kterou platíme za život v jinak příjemné a relativně bezpečné zeměpisné šířce. Vitamin D je potřebný především pro růst a pevnost kostí, ovlivňuje totiž metabolismus vápníku. Proto malé děti, které jsou jeho nedostatkem obzvláště ohroženy, užívají tento vitamin ve formě kapek. Jejich případnou indikaci však určuje lékař.

(vek)

Líbí se vám článek?
-1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: