Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Vitamin C ruší nepříznivé účinky triglyceridů na endotel

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 21.10.2008Medicína
 
Léčba vitaminem C by mohla mít příznivý účinek pro pacienty s onemocněním věnčitých tepen. Výzkumníci zjistili, že vitamin C ruší nepříznivé účinky triglyceridů na endotel.

Tímto výzkumem se zabýval tým lékařů z univerzity v Hunanu v Čínské lidové republice pod vedením doktora Ling Liu.

Hladina triglyceridů v séru stoupá zejména po jídle s vysokým obsahem tuků. Tento stav se uplatňuje při vzniku aterogeneze mechanismem oxidačního stresu a následné endoteliální dysfunkce.

Do studie bylo zahrnuto 74 pacientů s onemocněním věnčitých tepen a 50 lidí s rizikovými faktory pro toto onemocnění.

Tyto skupiny byly rozděleny ještě do dvou podskupin: pacientům z jedné podskupiny byly po tučném jídle podávány 2 gramy vitaminu C, zatímco druhé podskupině nikoliv.

Výzkumníci zjistili, že roste koncentrace triglyceridů v séru po tučném jídle především mezi druhou a pátou hodinou po jídle, a to ve všech zkoumaných skupinách. Postprandiální dilatace cév u pacientů s onemocněném věnčitých cév byla porovnána s účinkem na cévy u pacientů, kteří netrpěli srdečním onemocněním.

Přestože byla postprandiální dilatace signifikantně větší u lidí neužívajících vitamin C (ve skupině nemocných i zdravých, resp. netrpících srdeční chorobou), nevykazovaly naměřené hodnoty u pacientů užívající vitamin C významné změny.

Zdroj:
Clin Cardiol 2002;25:219-224.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 

  Poradna lékaře

Natékání kolene  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Tomáš Paduch | gynekologie, Žebrák  více

Ergometrie

  Články o zdraví

Ergometrie  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Antonín Rovner | kožní, Most  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Hana Lucká | gynekologie, Pardubice  více