Vyhněte se jídlům, která nesvědčí kostem

  • Redakce uLékaře.cz
  • 10.2.2010
  • Aktualizace: 10.2.2010
  • Osteoporóza
Stejně tak jako krevnímu tlaku, ani kostem se nezavděčí kdejaká potravina. Některé jim vyloženě prospívají, a některé jim naopak velmi škodí. To platí i u onemocnění osteoporózou.

Sůl jako hrozba pro naše kosti

Přemíra soli v těle dokáže napáchat různé škody, naše kosti nevyjímaje. Sůl totiž způsobí, že se nám z těla ztrácí vápník, základní stavební prvek právě kostí. Podle studií amerických autorů by bylo ideální přijímat za den okolo 2,5 g soli (asi 1 čajová lžička), zatímco velká skupina lidí si dopřává až 4 g soli za den. Proto je vhodné pokrmy nedosolovat, vyhnout se přesoleným salámům, pochutinám a podobně.

Limonáda
Limonáda

Požírače kostí v kole

Tyto oblíbené a chutné nápoje jsou obohacovány kyselinou fosforečnou, která opět zvyšuje vylučování vápníku. Proto ani ony našim kostem nesvědčí. Doporučení odborníků zní jasně – příležitostné požívání coca-coly, spritu, sody apod. není škodlivé, nesmí se však stát pravidelnou součástí pitného režimu. Vhodné je tyto nápoje nahradit džusy, vodou, mlékem či ovocnými šťávami.

Další nebezpečí: kofein

Kofein, nejvíce obsažený v kávě, je další látkou zvyšující ztráty vápníku z těla. Když přijmeme 100 mg kofeinu, tělo ztratí 6 mg vápníku. Kvůli zachování zdraví kostí ale není třeba se tohoto životabudiče vzdávat úplně. Jen jej zkuste omezit ráno. A pokud to nejde, zkuste přejít na kávu bez kofeinu.

 

Sója jedině v kombinaci s vápníkem

Výzkumy prokázaly, že sója a produkty z ní vyráběné – tofu, sójové maso apod. – obsahují velké množství bílkovin důležitých pro stavbu kostí. Aby je kosti mohly využít, musí k tomu dostat velké množství vápníku. Jíte-li sójové výrobky občas, je to pro vaše kosti dobré. Tvoří-li ale sója hlavní součást jídelníčku, hlídejte si denní příjem vápníku v dávce 1 gramu.

Staré známé přísloví praví, že všeho moc škodí. Platí to i pro nesprávné potraviny v jídelníčku osteoporotika. Pestrá strava bohatá na vápník a vitamin D je naopak tou dobrou cestou ke zdravým kostem.

(syna)

Zdroj: www.webmd.com

Líbí se vám článek?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: