Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Výhradné kojení snižuje riziko postnatálního přenosu viru HIV

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 17.10.2008Medicína
 
Doktor Peter J. Iliff se svými kolegy z ZVITAMBO studijní skupiny v Borrowdale v Zimbabwe zjistil, že výhradné kojení snižuje riziko postnatálního přenosu viru HIV. Výsledky této studie byly uveřejněny v roce 2005 v dubnovém čísle časopisu AIDS.

Vědci uvedli, že podle mezinárodních doporučení v případech, kdy je krmení dítěte umělou výživou přijatelné, možné a bezpečné, je doporučeno vyvarovat se kojení hiv infikovanou matkou. Výsledky této poslední studie jsou založeny na limitovaných datech, které byly získány v rámci studie suplementace vitamínu A po narození. Byly sbírány informace o kojení dětí, ostatních praktikách krmení a jejich asociaci s infekcí HIV u dětí.

Do této studie bylo zahrnuto celkem 14 110 párů matka-novorozenec. Byly zařazeny do skupiny léčené vitamínem A a sledovány následující 2 roky. Matky byly na kojení dotazovány pár dní po narození dítěte, v šesti týdnech a ve třech měsících dítěte. Výhradně kojené děti byly klasifikovány jako EBF (Exclusive Breast Fed), hlavně kojené děti jako PBF (Predominant Breast Fed) a kojené i krmené děti jako MBF (Mixed Breast Fed).

Z celkem 4495 matek HIV pozitivních celkem 2060 matek dokončilo studii a mělo v šesti týdnech života HIV negativní dítě (potvrzené na PCR). Všechny tyto děti byly kojené. Celkem u 12,1% dětí byl konečný výsledek HIV testu pozitivní. U 68,2% dětí byl pozitivní v šesti měsících .

Výsledky studie ukázaly vyšší riziko infekce virem HIV u MBF ve srovnání s EBF a u PBF ve srovnání s EBF.

Autoři studie uvedli, že kojení podstatně snižuje riziko přenosu viru HIV. Screeningy matek na počet CD4 buněk by měl v budoucnu pomoci rozlišit děti s vysokým rizikem přenosu HIV, u kterých by mělo být kojení předem zváženo.

Zdroj:
AIDS. 2005;19:699-708

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Prevalence očních vad u dětí

  Články o zdraví

Prevalence očních vad u dětí  více

Průjem

  Domácí lékař

Průjem  více

  Poradna lékaře

bolesti kolene  více

  Audio

Kojení  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Filip Král | stomatologie, České Budějovice  více