Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Vysoký příjem vápníku a vitamínu D snižuje riziko premenstruačního syndromu

Publikováno: 28.5.2007Aktualizace: 20.10.2008Medicína
 
Doktorka Elizabeth R. Bertone-Johnson ScD se svými kolegy z University of Massachusetts v Amherstu zjistila, že vysoký příjem vápníku a vitamínu D snižuje výskyt premenstruačního syndromu (PMS). Výsledek své studie vědci uveřejnili v červnovém čísle 2005 časopisu Archives of Internal Medicine.

Autorka studie uvedla, že bylo již dříve zjištěno, že u žen s PMS je snížena hladina vápníku v krvi a suplementace vápníkem a vitamínem D může omezit příznaky PMS. Není však zatím jasné, zda tato suplementace může působit i preventivně proti rozvoji PMS.

Do studie začínající bylo zahrnuto celkem 1057 žen s PMS a 1968 žen bez těchto obtíží. Pomocí dotazníku dotazujícího se na skladbu jídelníčku vědci hodnotili u těchto žen příjem vápníku a vitamínu D.

Výsledky studie ukázaly, že v porovnání se ženami s nejnižším příjmem vitamínu D (průměrně 112 IU/den), měly ženy s nejvyšším denním příjmem tohoto vitamínu (706 IU/den) relativní riziko PMS 0,59. Rovněž příjem vápníku byl inverzně spojen s PMS. V porovnání se ženami s nízkým příjmem vápníku (prům. 529 mg/den), měly ženy s vysokým příjemem vápníku (1283 mg/den) relativní riziko PMS 0,70.

Vědci uvedli, že vysoký příjem vápníku a vitamínu D snižuje riziko PMS. Domnívají se, že vzhledem k dalším pozitivním účinkům těchto látek (snížení rizika osteoporózy a některých nádorů) by měl být vápník a vitamín D mladým ženám lékaři rutinně doporučován.

Zdroj:
Arch Intern Med. 2005;1246-1252

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Problémy s kůží

  Domácí lékař

Problémy s kůží  více

  Poradna lékaře

Pálení nohy  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Dana Křenová | oftalmologie, Hodonín  více