Zlepšete zdraví svých kloubů vhodným jídelníčkem

Artritida je onemocnění postihující klouby. Těm lze ulevit různými způsoby – jedním z nich je hlídat si správnou skladbu potravin.

Zvyšte příjem ovoce a zeleniny na úkor cukrů a solí
Zvyšte příjem ovoce a zeleniny na úkor cukrů a solí

Co můžete udělat pro zlepšení zdravotního stavu:

  • Hlídejte si váhu – Nadváha, nebo dokonce obezita velice zatěžuje nemocné klouby, které trpí v důsledku nemoci i nadměrné váhy, otékají a bolí. To často vede ke snížení pohybu a vzniká začarovaný kruh.
  • Snižte podíl živočišných tuků ve stravě – Pacienti trpící artritidou mají často zvýšené riziko kardiovaskulárního onemocnění (nemocí srdce a cév). A k ucpávání cév přispívá i konzumace nevhodných tuků.
  • Zvyšte příjem "správných" tuků – jde o tuky bohaté na omega3-nenasycené mastné kyseliny. Ty jsou obsaženy v tučných mořských rybách, například v tuňákovi, makrele, sledi, lososu nebo sardinkách. Tyto pokrmy pomáhají tlumit zánět a obecně mohou přispět ke snížení bolesti kloubů a ztuhlosti. Možná tímto způsobem postupně snížíte spotřebu léků na bolest…
  • Zajistěte tělu dostatek vitamínu C, železa a vápníku – Vápník je třeba pro udržení pevnosti kostí, čímž předejdete osteoporóze a snížíte výskyt zlomenin s ní spojených. Aby se vápník dobře vstřebával, potřebuje ještě mít zajištěný dostatečný přísun vitamínu D. Ten je obsažen v již zmíněných mořských rybách. Tělo si jej také vyrábí za pomoci slunečního záření. V přiměřených dávkách proto choďte na slunce. Samozřejmě patřičně chráněni krémem s vysokým SPF anebo vhodným oblečením. Vitamín C a železo do těla dostanete konzumací libového červeného masa, vajec, zelené listové zeleniny, luštěnin (hrášku, fazolí a čočky), a cereálií. Vápník je hojně zastoupen v mléce a mléčných výrobcích (sýry, tvarohy, kysané výrobky, jogurty, …).

Inspirujte se ve Středomoří

Ze všech "diet" tedy nejlépe uděláte, zvolíte-li středomořskou stravu. V té je obvykle nejvíce libového drůbežího masa, ryb, zeleniny a ovoce, olivového oleje, celozrnných obilovin, luštěnin, ořechů a semen. Rozhodně se vyvarujte extrémním hladovkám a jednostranným dietám!

Dieta a vhodná strava jsou ale jen polovinou úspěchu – tu druhou zajistí pohyb. Inspiraci naleznete například zde:
http://www.revmaticke-nemoci.cz/novinky-revmatoidni-artritida/tai-ci-pomuze-ulevit-od-ztuhleho-tela-334
http://www.revmaticke-nemoci.cz/novinky-revmatoidni-artritida/pohyb-s-revmatem-ktere-sporty-radeji-vynechat-777

(jakr)

Zdroj: www.bda.uk.com

Líbí se vám článek?
+12 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Uzdravit srdce po infarktu pomohou i knihy
Články: Uzdravit srdce po infarktu pomohou i knihy
Měsíc březen patří již...
Na infikovaná klíšťata jedině s pinzetou a v rukavicích
Seriál o rakovině ledvin: metastázy
Články: Seriál o rakovině ledvin: metastázy
Patříte k pacientům, kterým...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Mononukleóza
Články: Mononukleóza
Mononukleóza je infekční...
Tři typy reakcí na hmyzí bodnutí: víte, co kdy dělat?
Články: Tři typy reakcí na hmyzí bodnutí: víte, co kdy dělat?
Rozkvetlá louka lákající k...
7 800 Tipů kam na výlet z celé ČR
Turistikou ke zdraví s Turistika.cz
Naposledy čtené: