Běhání - bolest břicha

Vážená paní doktorko, již delší dobu mám menší problémy s bolestí břicha při běhaní nebo jiných aktivitách, při kterých jsou ve velké míře namáhány dolní končetiny. Běhám nepravidelně, jednou jdu dvakrát do týdne jindy zase jednou za měsíc. Pokud to běžím do cca 10km tzn. cca 50minut nemám nějaké výrazné potíže, ty začínají až po věších dávkách kilometrů. Pravdou je, že asi čím více kilometrů tím je mi poté hůř. To stejné platí na squashy, který hrávám cca 1x týdně, pokud v ten den hraji kratší výměny, je vše cca v pořádku, pokud však jsou výměny dlouhé a musím do zápasu dát mnohem více sil, pociťuji opět problémy. Ihned po doběhnutí/ukončení squashe nepociťuji žádné problémy, ty začnou nastávat až tak 10-20minut po ukončení aktivity. Začínám pociťovat bolest v oblasti břicha a cítím se "nadmutý" následujicích několik hodin mám mírnou bolest břicha, občas (pokud je výkon větší) nastávájí i křeče a trpím plynatostí. Po několiká hodinách někdy až druhý den ráno je zase vše v pořádku, přirozenou cestou se zbavím plynů a netrpím dalšími bolestmi. Někde v diskuzích jsem četl, že jelikož dolní končetiny se skladájí z poměrně velkých svalů, které při námaze soustřeďují velké množství krve může tato krev následně chybět ve střevech. Absencí krve dochází k horšímu zpracování potravy a následnému tvoření plynů a bolesti břicha, pokud jsou střeva bez krve delší dobu. Četl jsem, že může pomoci vyřadit nějakou potravinu z jídelníčku, která tento fakt zvyšuje, ale vůbec nevím jakou. Poprosil bych tedy o radu, pokud je tato teorie správná, jak se těmto bolestem vyvarovat nebo je zmenší. Může si tělo zvyknout na to, že velké množství krve je delší dobu v nohách? Které potraviny by bylo dobré vyřadit z jídelníčku? Pokud je tato teorie nepravdívá prosil bych o Vaší radu, která mi pomůže. Děkuji. S pozdravem J.

Odpověď odborníka:

Dobrý den, o teorii nedokrvení břišních orgánů, tedy můžeme napsat přechodná ischemie, bychom sice mohli uvažovat, ale myslim si, že je to velmi tzv: přitažení za vlasy zejména ve vašem případě. Můžeme o tom uvažovat u extremních sportovních aktivitách a výkonech. Rozhodně bych se před sportem vyvarovat těžkým tučným jídlům, alkoholu a kouření. Ty příčiny, která zpomalují evakuaci stravy ze žaludku. Nemyslím si, že existuje jedna potravina, kdy po jejím vysazení, budete bez obtíží. Rovněž je doporučován dostatečný pitný režim. Ale pozor, příliš tekutin v žaludku nalačno není rovněž doporučeno, věc je individuální a musíte sám vyzkoušet. Bolest břicha ve vašem případě nemusím vycházet z vnitřních orgánu. Nezapomínejme, že mohou pramenit i z bolesti svalů břišní stěny, zad, svaly, které při sportu rovněž zapojujete.

MUDr. Lenka Rychlovská
MUDr. Lenka Rychlovská

Specializace: Praktické lékařství
Pracoviště: Interní oddělení Svitavy

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
 Když onemocní slinné nebo slzné žlázy
Články: Když onemocní slinné nebo slzné žlázy
Sjögrenův syndrom patří...
Jak vám tluče srdce?
Články: Jak vám tluče srdce?
Rychlost tepu, někdy...
Spirometrické vyšetření
Články: Spirometrické vyšetření
Při spirometrickém...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Stopy po slunci: spálenina, nebo alergie?
Články: Stopy po slunci: spálenina, nebo alergie?
Červená svědící pokožka po...
Vystopujte vlastní ovulaci – nabízíme 7 různých možností!
Články: Vystopujte vlastní ovulaci – nabízíme 7 různých možností!
Ke klasickému otěhotnění je...
Zlomenině krčku je lepší předcházet než ji pak léčit
Články: Zlomenině krčku je lepší předcházet než ji pak léčit
Zlomenina krčku stehenní...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: