Bojím se konce diety

Již půl roku držím dietu. Před tím jsem vážil kolem 210kg. Nyní jsem se zastavil na váze 168kg. Měřím bez mála dva metry a měl jsem sníženou (skoro až zastavenou) funkci štítné žlázy. Po operaci štítné žlázy (odstranění) šli kila hodně rychle dolů, ale nyní se bojím, že to dál nedotáhnu. S nikým jsem do teď své diety nekonzultoval, stydím se za svůj stav a tak nechci chodit do žádné poradny a veškeré informace si dohledávám na internetu. Seskládal jsem si 2 týdenní jídelníčky, které střídám a striktně se jich držím. Nikdy nepřesáhnu denní příjem 2000kcal (nehladovím, prostě jsem se naučil jíst nízkokalorické potraviny s co nejméně jednoduchými sacharidy). K této dietě jsem začal hodně posilovat a měním tuky na svalstvo. To bohužel neznamená, že jsem se chtěl zastavit na této váze, ale chtěl jsem jít na něco kolem 120kg. Bohužel už nevím, co mám dělat. Zastavil jsem se s tím, že mne všechno bolí. Nejvíce to odnesly klouby na zápěstí a kolenech a už mně bolí každý pohyb. No nechci s tím přestat, protože se bojím, že váha zase poletí strmě vzhůru. Myslíte, že by bylo vhodné tlumit tuto bolest nějakými prášky? Nic rozumnějšího mne zatím nenapadlo. Na závěr třeba napíši, co za cvičení dělám: běhání, kolo/rotoped, plavání, kliky, sed-lehy, posilování s jednoručními činkami, posilování s obouruční činkou, posilování na rotopedu (vyšší zátěž), dřepy bez závaží, dřepy se závažím. Jelikož mám celkem jednoduchý jídelníček, tak minerální látky a vitamíny doplňuji různými pilulkami. Ještě bych rád podotkl, že neužívám gainery nebo jiné stimulanty na růst svalů. Za každou radost budu vděčný, děkuji za vyslechnutí a případnou pomoc, Jan.

Odpověď odborníka:

Jane.
Je dobře, že jste se rozhodl zhubnout. Nejefektivnější způsob jak trvale zhubnout je změnit životní styl. Mezi pilíře zdravého životního stylu patří pravidelný a pestrý jídelníček s dostatkem zeleniny a ovoce, dostatečný pitný režim, dostatek pohybové aktivity a v neposlední řadě také psychická pohoda. Žádná krátkodobá řešení bohužel nefungují. Za půl roku jste zhubl hodně, k čemuž asi přispěla i úpravu funkce štítné žlázy. Aby hubnutí pokračovalo, tak by bylo dobré, aby někdo zhodnotil Váš jídelníček. Pokud točíte jen 2 jídelníčky, tak je pravděpodobné, že Vaše strava bude jednostranná a málo pestrá. Také se toho určitě za čas "přejíte" a to může mít za následek návrat k původním stravovacím návykům. Doporučila bych Vám tedy zkonzultovat Váš dosavadní jídelníček s odborníkem, který by Vám pomohl sestavit takový výživový plán, který by Vás takto nesvazoval. Jak by měl vypadat vyvážený jídelníček se můžete inspirovat zde:http://www.ulekare.cz/clanek/sestavte-si-spravny-jidelnicek-napovi-vam-potravinova-pyramida-17084 Také je důležité stanovit pro Vás adekvátní příjem energie a živin tak, aby nevznikaly žádné deficity. Pro toto nastavení je důležité znát vaše aktuální složení těla (množství svalů a tuku ve Vašem těle). Jedním z pilířů zdravého životního stylu je i pohybová aktivita. Cvičení by ale nemělo nijak výrazně bolet. Určitě bolesti kloubů neřešte prášky! Raději navštivte fyzioterapeuta, který by s Vámi prošel cviky, které jsou pro Vás vhodné. Pro optimální spalování tuku je nejvhodnější aerobní aktivita, tedy ta, kterou bez problému udýcháte. Vhodnou aerobní aktivitou je například chůze s holemi, plavání nebo jízda na kole. Běh bych při Vaší hmotnosti nedoporučovala, protože při něm jsou klouby nadměrně zatěžovány. Při posilování bych se zaměřila spíše na posilování stabilizačního systému (cvičení na míči, jóga, pilates, atd.) než na zvedání činek. Pokud máte zájem o individuální poradenství, kontaktujte naši poradnu Nutrifit (http://www.poradnanutrifit.cz)

Mgr. Martina Ševčíková
Mgr. Martina Ševčíková

Specializace: Nutriční poradenství
Pracoviště: Nutriční poradna Obezitologická ambulance MUDr. Robina Urbánka, Zlín

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: