Dlouhodobá příliš měkká až průjmovitá stolice

Dobrý den! Je mi 21 let, od dob (cca 6 let nazpět), kdy se aktivně zajímám o stravování a celkově zdravější životní styl se snažím zaměřit i na moji stolici. Do věku cca 15 let jsem dost podceňoval celkovou stravu a chodil jsem na záchod třeba jen 3x týdně, od té doby jsem dost změnil, překopal stravovací návyky, začal sportovat, přibral jsem cca 15kg svaloviny prakticky bez tuku a chodím na velkou každý den. Co mě ale pořád zaráží je celková stavba stolice. Tak jednou za měsíc se mi povede pevná (nemyslím tvrdá) spojená stolice, barvy tmavší mléčné čokolády) na kterou ani nepotřebuji toaletní papír. Jinak mám ale pravidelně rozkouskovanou šíleně měkkou, řídkou, až průjmovitou mazlavou stolici. Kolikrát i klasický průjem. Mám šíleně rychlý metabolismus a když teď chci přibrat (70kg-187cm) není to pro mě jen tak. Přes den piji výhradně kohoutkovou vodu a zelené čaje (celkem tak 3-4l tekutin za den). Můj denní jídelníček stojí na 3 velkých jídlech a vlastně se mění jen lehce, jinak se snažím dodržovat pořád podobně: Snídaně: tekutá (protein s vodou, ovoce, ořechy, vláknina s prášku, čaj) + multivitamín, zinek, hořčík / jednu dobu jsem jedl i ovesné/žitné vločky, ale byl jsem z toho ve škole akorát víc unavenej. Oběd: 150g-200g maso/5 vajec 3 šálky zeleniny + 3 lžíce olivového / řepkového oleje 1/2 šálku kysaného zelí (nebo hylak forte) Večeře: 150-200g maso/5vajec 2 šálky zeleniny + 3 lžíce olivového / řepkového oleje 1/2 šálku mixu ořechů a semínek Pokud v den sportuji přidávám do oběda lehce příloh (cca 60g rýže/bramboru) a do večeře cca jednou tolik. Po takovémto stravování se cejtím skvěle, nemám žádné zažívací potíže, netrpím nadýmáním, bolestmi žaludku, všechno je v naprostém pořádku, ale nemám prostě dobrý pocit z té stolice, jako kdyby mi tlusté střevo špatně vstřebávalo tekutiny. Zkoušel jsem i týdenní probiotika a nic. Nejsem člověk co by se nějak extra stresoval a mám pravidelný režim co se týče spánku, takže psychikou to snad není. Omlouvám se, že jsem se tak rozepsal, ale pořád mě to vrtá hlavou, nerad bych něco podcenil. Přeji krásné svátky a díky za jakoukoliv reakci!

Odpověď odborníka:

Dobrý den, z výpisu vašeho jídelníčku mužu řící, že je založena zejména na dostatku bílkovin s omezením zejména tuků a sacharidu, které přidáváte v případě zvýšenné pohybové aktivity. Nelze se pak ale divit, že zasobní energie v podobě tuku chybí. Ano i tuk v těle je zapotřebí zejména jako zásoba energie.Jenže nemůžeme se na této úrovni společně bavit o jednotlivých procentech tukové a svalové tkáně ve vašem těle, existují na to labortoře, které Vám to změří docela přesně. Pokud nezvýšíte příjem sacharidu, nemůžete očekávat, že Váš metabolismus se zrychlý. Tělo si časem zvykne na přísun energie a vy budete stagnovat. Co se týká stolice, zelený čaj jako výrazné množství přirozených antioxidantů se může na stolici podepsat. Tak jako ne vždy stejnoměrné vyplavování trávicích enzymů v těle. Tedy chci říci, že ve vašem případě bych si s různou formou stolice nedělala velkou hlavu, jsme lidé a né stroje.

MUDr. Lenka Rychlovská
MUDr. Lenka Rychlovská

Specializace: Praktické lékařství
Pracoviště: Interní oddělení Svitavy

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Mluvíte ze spaní? Nejezte v noci
Články: Mluvíte ze spaní? Nejezte v noci
Mluvíte ze spaní nebo ve...
Pálení žáhy nemusí být banalita. Může jít o velký problém!
Bolesti zad
Články: Bolesti zad
Alespoň jednou za život...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Gynekologické vyšetření
Články: Gynekologické vyšetření
Gynekologické vyšetření je...
Zánět slepého střeva
Články: Zánět slepého střeva
Tento nejčastější typ náhlé...
Mykózy – jedno z nejčastějších gynekologických onemocnění žen
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: