Epilepsie

Dobrý den, Chtěla bych Vás poprosit o radu. Údajně jsem epileptik, což si nemyslím. Jelikož koncem roku 2013 mě srazilo auto a při Ct se zjistilo, že mám něco v hlavě, ale protože jsme měla zdrátovanou čelist, tak mi nemohla být provedena MR. Před operací mi lékaři říkali, že je velmi pravděpodobné, že můžu dostat záchvat ( což se nakonec také stalo ). První a poslední záchvat byl v červnu loňského roku. Moje neuroložka mi předepsala TRUND a beru jednu pilulku ráno a druhou večer..Když jsem jí prosila, jestli by to nešlo snížit, nebo vysadit, protože s příteleem plánujeme rodinu, tak mi řekla, že má hodně pacientek, které jsou těhotné a a berou tento lék a ještě v daleko větším množství, než já, že u mě je to minimální dávka a je to jenom proto, abych nedostala žádný další záchvat...A že ho budu brát klidně až do konce života. Proto bych se chtěla zeptat, zda je možnost tyto léky vysadit a nebo po jaké době je možnost léky vysadit úplně , když nejsou žádné záchvaty? nebudu přece do konce života brát léky na něco, co ani nemám...Všechny výsledky jak na MR, tak i na eeg byly v pořádku - tedy že nic dalšího nehrozí... Navíc jsem asi těhotná - a lékařka říkala, že mi ty léky bude muset zvýšit...Je to opravdu nutné? Děkuji za odpověd.

Odpověď odborníka:

Dobrý den. Z vašeho dotazu není jasné jakou operaci jste podstoupila , jaké poranění mozku jste měla a kolik epileptických záchvatů jste prodělala. Tedy jen všeobecně : epilepsie nemusí mít korelát v MR vyšetření, stejně tak EEG nemusí být vyloženě epileptogenní , zde je nejlépe hodnotit EEG monitoraci trvající např. 24 hodin , kdy se současně zkouší vyvolat epileptický záchvat a pak záznam zhodnotit, zda se jedná o epileptické či jiné záchvaty. Pokud se tedy jedná o epilepsii a je nasazena medikace, pak se uvažuje o jejím vysazení po dvouletém období bez záchvatů. Žádný z léků určených k ovlivnění epilepsie není jednoznačně upřednostňován v těhotenství, všechny mají mírně vyšší riziko poškození plodu oproti zdravé populaci a nebo nejsou dostatečně údaje o lécích v období gravidity. Každopádně má být gravidita plánována , kdy se upravují dávky léků ,popř se převádí na léky jiné, probíhá medikace vitamíny,která snad o něco ještě sníží riziko poškození plodu.Je snaha v graviditě snížit dávky léků na nejnižší účinné - tedy takové,kdy nejsou záchvaty. Pokud už dojde k graviditě, již by se medikace neměla měnit, když tak upravovat dávky, je pravda ,že někdy je třeba naopak dávky antiepileptik zvýšit, jelikož se mění jejich metabolismus , to většinou pokud se objeví záchvat či se zhorší EEG nález.Jelikož generalizované epileptické záchvaty můžou také poškozovat plod. Pravděpodobně by jste měla podstoupit vyšetření plodové vody. Pěkný den.

MUDr. Radim Chutný
MUDr. Radim Chutný

Specializace: Neurologie
Pracoviště: Neurologie Oramus s.r.o. Ostrava

 
Líbí se vám odpověď?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x