Extrasystoly

Vážený pane doktore, dovoluji si Vás požádat o Váš názor na následující problém. Je mi 31 let, mívám občas pocit cizího tělesa v krku (knedlík v krku). Častá nachlazení. Před 3 dny mne zaskočily divné pocity od srdce. Asi jde o extrasystoly (to jsem vyčetl z internetu). Pociťuji je jako jakousi náhlou vlnu tlaku od srdce, kterou pak pocítím až v hlavě či nohách. Asi je to vynecháním úderu srdce a pak silným bouchnutím. Nejčastěji to mám večer a v noci, když si lehnu (vždy mě to vyděsí a pak jde jedna ES za druhou, jak se uklidním je to lepší), sem tam i během dne. Docela mne to vyděsilo. Mám na to teorii, že jde o psychickou záležitost, pomáhá mi docela lexaurin. Jsem dost velký nervák, taky trochu hypochondr, tak to tomu přisuzuji. Když se hýbu či na to nemyslím, je to lepší, horší, když se začnu sledovat. Pořád cítím takové vnitřní napětí. Rád bych se zeptal, zda může jít skutečně o srdeční vážný problém nebo je to psychikou a chce to se jen uklidnit, začít si toho nevšímat a ono to třeba odezní? To jde samozřejmě obtížně. Rovněž se chci zeptat, zda by mohl být být problém ve štítné žláze - mám celý život problém přibrat na váze, jsem takový nervozní typ, matka má se štítnou žlázou také problémy, bývám často nachlazený. Jaká vyšetření byste mi, prosím, doporučil. Předem velmi děkuji za odpověď!

Odpověď odborníka:

Dobrý den, velmi přesně až učebnicově popisujete extrasystoly, které mohou být i příčinou zmiňovaného "knedlíku v krku"; souvislost s častým nachlazením je nepravděpodobná. Příčinou "vlny" je zvětšení objemu krve, který je vypuzen srdečním stahem následujícím po extrasystole. V nezávažných případech, jako je ten Váš, se obtíže typicky projevují při stresu, v klidu, po ulehnutí, při změně počasí... někdy pomůže vysvětlení nevýznamnosti stavu, jindy je nutná malá dávka anxiolytika (Vámi zmíněný Lexaurin). Budou-li se obtíže opakovat, je vhodné provést základní kardiologické vyšetření a doplnit laboratorní testy, včetně zaměření na činnost štítné žlázy - její hyperfunkce je typicky spojena se zvýšeným počtem extrasystol. Pokud budou všechna vyšetření normální a obtíže budou nadále přetrvávat, je vhodné - s ohledem na Vámi zmiňovaný sklon k nervozitě - obrátit se na psychologa či psychiatra s otázkou podpůrné léčby. S pozdravem Michal Hudcovic

MUDr. Michal Hudcovic
MUDr. Michal Hudcovic

Specializace: Kardiologie
Pracoviště: Mestská Nemocnice Městec Králové

 
Líbí se vám odpověď?
+6 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené:
 
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x