Granuloma anulare

Dobrý den, můj problém zní granuloma anulare. Vyzkoušela jsem několik mastí, naposledy Protopic a Elocom, byla mi nabídnuta hospitalizace s "podstříkáváním" ložisek (neabsolvovala jsem). Některá ložiska se sice zplošťují, někdy nejsou skoro vidět, někdy jsou až nafialovělá (nevysledovala jsem na čem to závisí), ale hlavně se dělají nové a nové tečky, které se zvětšují... Největší mapa se táhne od kolene přes lýtko až nad kotník, mám plná kolena, ložiska už i zezadu na stehnech, na hřbetech rukou. Mám naději na zlepšení nebo jak to alespoň zastavit? Kde je původ onemocnění (mám to asi 3 roky). Děkuji.

Odpověď odborníka:

Granuloma annulare je chronická neinfekční dermatitida, která může postihnout i velké plochy těla, ale také může spontánně vymizet. Příčina vzniku neníznámá. Dochází k imunitně podmíněnému zánětu kolem cév a k degeneraci vazivových vláken. V případě rozsáhlých ploch může souviset s cukrovkou. Onemocnění trvá měsíce a roky. Představuje kosmetický problém. Pokud projevy z kosmetického hlediska nevadí, léčba není nutná. Léčebně se používají kortikosteroidní masti v okluzi (pod obvaz a igelit), nebo injekční aplikace kortikoidů přímo do ložisek. Při rozsáhlých plochách pak fototerapie - světloléčba - PUVA či UVB . Fototerapii je možné navštěvovat ve speciálních stacionářích, cca 2x týdně.

MUDr. Eva Dogoši
MUDr. Eva Dogoši

Specializace: Dermatovenerologie
Pracoviště: Soukromá kožní ambulance

 
Líbí se vám odpověď?
+4 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: