Ideální hodnoty

Dobrý den, pořídili jsme si domů váhu, která má měřit vodu, tuk, svaly a BMI. Je mi jasné, že to nebude až tak přesné, jako na profi přístrojích, ale orientačně snad stačí. Nicméně příteli ( 24 let, 97 kg, 185 cm) váha naměřila údaje, které odpovídají optimálnímu stavu, jen voda byla o něco nižší ( což jsem čekala přesně naopak), ačkoliv podle BMI má nadváhu. Údaje z váhy: tuku 8,3%, voda 57,8%, svaly 42,3%, BMI 28,1 , BMR 2159. Upřímně se v tom moc nevyznám, možná jen čtu špatně tabulky, ale přítel zcela jistě ideální postavu nemá a i já už jsem byla v lepší kondici ( 22 let, 58,9 kg , voda 55,5%, svaly 39%, tuky 23,8%, BMI23,2 ,BMR 1409 ). Momentálně si nepřipadám extra tlustá, ale ani ne v kondici. Jaké by měli být ideální hodnoty a ze kterých parametrů je brát? Měří tyto osobní domácí váhy alespoň orientačně správně? Moc děkuji za objasnění, Týna

Odpověď odborníka:

Kristýno.
Při analýze složení těla je důležité vědět kudy prochází "proud" při měření. Pokud máte osobní váhu, která hodnotí Vaše tělesné složení pouze elektrodami na chodidlech, tak váha hodnotí pouze složení dolních končetin a části břicha. Pokud byste naopak použila přístroj, který hodnotí složení těla pomocí úchopu rukou, tak ten hodnotí složení horní části těla. Z toho vyplývá, že nejpřesnější výsledky získáte pomocí přístroje, který hodnotí jak dolní, tak i horní část těla najednou. Jednotlivé přístroje se ještě liší dle počtu elektrod, které snímají impedanci. Nevím jako osobní váhu jste použily, ale u každé osobní váhy, by měla být tabulka, podle které lze naměřená data vyhodnotit. Každá váha můžeme používat maličko jiné tabulky, proto se pro Vaše hodnocení držte dat uvedených v přiložené tabulce. Obecně by tuk měl být u můžu vašeho věku max do 20 % (10% je ideál) a u žen max do 25 % (18 % ideál). Svaly by vždy měly mít tvořit vyšší procento těla než tuk. Hodnota BMR udává bazální metabolismus, tedy množství energie, kterou vaše tělo potřebuje na zachování základních životních funkcí (uvedena v kcal). Pod touto hodnotou by Váš dlouhodobý příjem stravy neměl být, protože by mohlo dojít ke zpomalování metabolismu. Je důležité si uvědomit, že takto získaná data jsou pouze orientační. Pro přesnější hodnocení tělesného složení se obraťte na odborníka, který používá přesnější přístroje (InBody, Bodystat, atd) Osobní váhy s hodnocením tělesného složení doporučuji pouze na dlouhodobé sledování změn složení těla v čase, ale jako jednorázové hodnocení tělesného složení je nedoporučuji. Pozor také na to, aby při každém měření byly dodrženy podobné podmínky....např. neměřit se po koupeli, po sportu, atd.

Mgr. Martina Ševčíková
Mgr. Martina Ševčíková

Specializace: Nutriční poradenství
Pracoviště: Nutriční poradna Obezitologická ambulance MUDr. Robina Urbánka, Zlín

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
Doporučený článek:

Soutěž o krém BELOBAZA®

Belobaza je krém pro každodenní péči, ochranu a regeneraci suché, citlivé a podrážděné pokožky.

 celý článek

x