Jak mít samu sebe opět pod kontrolou?

Dobrý den, studuji těžkou školu a musím prodlužovat o rok, protože jsem loni neuspěla u jedné zkoušky. Strašně jsem se jí bála, protože je těžká. Bála jsem se jí natolik, že mě pohltil strach a já místo toho, abych pro ni udělala maximum, tak jsem se naopak úplně přestala učit a dělala všechno jiné, jenom abych se nemusela učit. Řekla jsem si, že se mi to letos už nestane a včas jsem k tomu zasedla a učila se a učila. Měla jsem ze sebe radost. Teď ale začínám opět cítit problém se donutit. Zkouška se blíží a já mám pocit, že je nad lidské síly se na ni naučit (což samozřejmě není, neboť to zvládli i mnozí přede mnou). Jakoby to předem vzdávám. Nejsem schopná zasednout k učení. Jsem doma, protože si nedovolím chodit za zábavou, když bych se měla učit. Místo toho ale třeba hraju na kytaru, nebo píšu články. Mám pocit, že si žiju ve svém nereálném a vysněném světě bez povinností a budu v něm žít tak dlouho, dokud nepřijde neúspěch u zkoušky, kterým dostanu přes pusu a teprve pak se zase probudím zpátky v realitě. Můj strach z neúspěchu mě staví do pozice neúspěšné už předem. Co s tím mám dělat? Jak se mám donutit? Dříve jsem mívala pevnou vůli, ale po tomto neúspěchu jsem ji ztratila a nevím, co s tím. Strašně moc bych totiž chtěla zkoušku udělat a dokázat sobě i ostatním, že na to mám. Potřebuju se zase začít ovládat. Prosím poraďte. Předem děkuji za Váš čas. S pozdravem Anna

Odpověď odborníka:

Dobrý den, chci vás pochválit za cílevědomost, kterou prokazujete tím, že chcete být úspěšným člověkem. Jedna neúspěšná zkouška na vaší pracovitosti nic neubírá. Problém, který popisujete je pochopitelným- myslím, že takové problémy má většina lidí, kteří se učí na zkoušky. Ze své zkušenosti - i ze zkušenosti ostatních - vím, že čím více se zkouška blíží, tím více jsou vyhledávány činnosti, které nemají se samotnou zkouškou nic společného. Rozumím však tomu, že to vnímáte jako něco nežádoucího. Můžu vám nabídnout pár věcí, které můžete vyzkoušet- na každého člověka však platí něco jiného. Můžete si napsat ( na jednu stranu papírového kartonu) co získáte tím, že zkoušku zvládnete. Tím si připomenete jakou motivaci pro získání zkoušky máte. Já vím, že si to zřejmě umíte racionálně říct. Ale tím, že to budete mít napsané a budete se moci kdykoliv podívat a připomenout si to, mívá vizuální pomoc trošku jiný efekt. Práci na této stránce papírového kartonu, věnujte dostatečnou pozornost. Měly by to být natolik silné motivační motory, že při pohledu na ně, byste měla být rozhodnutá pustit se do učení. Na druhou stránku si napište negativa, když zkoušku nedáte. Tu pozitivní stránku si vyzdobte tak, aby vás pozitivně naladila- můžete u ní přemýšlet i dlouho do budoucnosti. Důležité je, aby to byly opravdu vaše důvody, proč je pro vás dobré zkoušku udělat. Negativa si napište např. černě a můžete tam uplatnit symboly, které mají pro vás negativní význam. Další možností je tzv. Semafor. Když nastane čas, kdy si stanovíte učení , nechejte si pomyslně v hlavě rozsvítit červenou - POZOR- nebezpečí odložení učení. Po té by vám měla naskočit žlutá= všechny možnosti, které máte ( např. ještě počkám, ano, jdu se učit, přečtu si kartičku a jdu se učit atd.). Možnost, kterou si vyberete jako správnou,vám rozsvítí zelenou barvu na vašem pomyslném semaforu a vy uděláte, co je pro vás nejlepší. Další možností je udělat si volný plán. Kdy si sepíšete, co všechno se máte naučit a jaký objem potřebujete zvládnout za den. Může to pomoct pro to, abyste měla zaznamenáno konkrétní kvantum učení po dnech. Když totiž víte, že toho máte hodně a není to konkrétní, může to způsobovat dost stresující momenty. Když si uděláte plán, můžete mít pocit, že už jste něco začala dělat a nakonec třeba zjistíte, že kvantum učiva není tak velké jak jste se obávala. Zároveň si tím můžete ujasnit, na co se zaměřit, co nemusíte pilovat tak moc, případně, co risknete a vypustíte úplně ( pokud to vůbec umíte- vypustit něco). Můžete taky vyzkoušet pomoc "kamarádky" : Co bych řekla své nejlepší kamarádce, kdyby se mi svěřila s problémem, jaký mám i já. Tak odpovězte i sobě- to by vám mohlo pomoct v tom, abyste na sebe nebyla tak přísná. Pevně doufám, že vám některá technika pomůže a přeji vám hodně odhodlání a úspěchů.

Mgr. Miroslava Hruboňová
Mgr. Miroslava Hruboňová

Specializace: Psychologie
Pracoviště: Psychologické poradenství Mgr. Miroslava Hruboňová

 
Líbí se vám odpověď?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: